Hans första EM-säsong i värstingklassen är nu över, och det är en nöjd Anton Marklund som kan summera den. ”Ska jag vara ärlig så känns det skitbra”, säger föraren, som redan ser fram emot nästa säsong – som ser ut att bli något alldeles speciellt.
Anton Marklund sitter hemma i sitt kök i huset i Klintforsliden och försöker summera sin första EM-säsong i supercarklassen.
– Ska jag vara ärlig så känns det skitbra. Det kan vara så att jag har varit lite negativ efter en del tävlingar för att det inte har gått som jag vill. Men så här i efterhand så är det en stor seger att det ändå har gått så himla bra. Under säsongen har vi varit två som har utvecklats en ny bil. Det är jag, som är 20 år och har kört bil i fyra år, och så Petter Solberg, 38 år, som är före detta världsmästare i rally. Och han kom åtta i totalen och jag sjua.
Det blev aldrig någon finalkörning för Anton under säsongen, utan som bäst semifinal.
– Jag behöver mer rutin. Att veta att man kanske ska backa av vissa gånger i stället för att sticka näsan i blöt. Men det tycker jag att jag har förbättrat under säsongen, att hålla mig cool. Men det behövs erfarenhet, och därför samlar jag på mig så mycket erfarenhet som möjligt. Därför ska jag köra SM-finalen och så eventuellt också den sista tävlingen i England.
Lärdomarna har varit många under säsongen.
– Jag har lärt mig att det gäller att vara hyfsat jämn. Det kan man se på Timur Timerzyanov, som vann totalen. Han vann inte en enda tävling, men han var jämn. Sen har jag lärt mig otroligt mycket om hur man ställer in en bild, och hur jag vill ha det. Nu känner jag mig trygg i bilen.
Redan nu har teamet börjat bygga två nya bilar inför nästa säsong. Och vilken säsong det kan bli. Just nu planeras det kring att dra igång en VM-serie för rallycross redan nästa år. Beslutet bör komma inom den närmaste tiden.
– I och med att jag kom topp tio i EM så är jag direktkvalificerad till VM om det blir av. Så då har jag inbjudan till EM, VM och X Games, konstaterar Anton Marklund.
VM skulle dock bli en ordentlig utmaning.
– Det är ännu tuffare, med ännu högre status och mer uppmärksamhet. Också mer press, men det trivs jag med. Jag ser det som en rolig utmaning.
Om VM-serien blir av så kommer alla team behöva anmäla två bilar, vilket skulle innebära en ny teamkompis till Anton.
– Det är någonting jag saknar. Jag tror att alla före mig i EM-totalen har en teamkompis, vissa har till och med två. Om jag har fått kört fyra träningsvarv för att få information att ställa in bilen så har de andra haft åtta eller tolv varv som de har fått data ifrån.