Hål i asfalten för Dahlgren

Värmen och de snabba bilarna ställde till det rejält för arrangören på Solvalla.

Foto: Foto: Adam Savonen

Sport2013-06-08 01:53

Asfalten klarade inte påfrestningarna och nu är det en kamp om klockan om det ska bli någon tävling.

Fredagens andra test fick ställas in på grund av att asfalten hade tagit så pass mycket stryk. Det är en kombination av hög värme och att årets STCC-bilar har större påfrestning på banan än ifjol som har påverkat.

– I den kurvan där vi kommer i högst hastighet har det blivit stora hål, berättade Robert Dahlgren.

Istället för ett andra test har arrangören tvingats kalla in asfaltsfordon för att göra allt för att rädda tävlingen.

Jobbigt test

För Robert Dahlgren var fredagen motig redan från början. I första testet krånglade bilen rejält. Gasen fastnade och det gjorde bilen både svårkörd och långsam.

– När jag skulle släppa gasen inför kurvan, gick den inte tillbaka som den skulle. Det påverkade både körningen in och ut ur kurvorna. Vi hade dessutom ingen möjlighet att korrigera det hela under träningen.

Dahlgren hamnade först på tionde plats i protokollet. Thed Björk var snabbast, drygt en sekund snabbare än Skellefteföraren.

Lite tid

Den andra STCC-deltävlingen är i fara. För Robert Dahlgren blir det inte heller optimala förberedelser.

– Som det ser ut nu får vi testa i drygt tio minuter innan kvalet. Så det är inte mycket tid att hinna optimera bilen. På grund av problemen i dag hade vi ingen möjlighet att titta på detaljerna.

Kvalet kommer att köras 12.00, om arrangören hinner få ordning på banan.

Hur illa upplever du att det är?

– Det är inte bra på flera ställen. Där det inte är hål är det som "krusningar" på asfalten. Set ser ut som om när det blåser upp på en sjö som har varit helt vindstilla.

Beslut om det går att tävla eller tar arrangören och tävlingsledningen för STCC under lördagsförmiddagen

undefined

Fakta

STCC, Solvalla

Test 1: 1. Thed Björk, 45,217, 2. Fredrik Larsson, 45,249, 3. Robin Rudholm, 45,44, 10. Robert Dahlgren, 46,214.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!