Skelleftestjärnan fyller 37 år längre fram i år. Men någon andra tankar än att tävla har inte funnits hos föraren, som skrev ett nytt avtal med Volvo och Polestar inför den här säsongen. Han går in på sin 13:e säsong med teamet och märket.
– Jag har verkligen saknat racingen. Det har varit värre än jag trodde att inte tävla något. Det känns verkligen kul att få vara med och kämpa om segrar igen.
Det är mer än ett år sedan föraren körde sitt senaste tävlingsrace. Det var i samband med att han avslutade sin säsong i Australien i V8 supercar.
Känner du någon ringrost?
– Helt ärligt går det inte riktigt att svara på. Jag vet faktiskt inte ännu, men själv känns det inte så. Jag körde mer än någonsin under min tid i Australien och på så sätt har jag inte tappat alltför mycket.
Tillbaka i STCC
Robert Dahlgren är tillbaka i STCC. En tävling där Dahlgren har varit nära så många gånger att vinna, men närmare än andraplats har det inte blivit.
– Det har varit många jobbiga minnen, men någon gång vänder det. I år är ett bra år att vinna, säger Dahlgren.
STCC har samtidigt fallit tillbaka i popularitet, men årets startfält ser mer spännande ut än det har gjort på slutet.
– Jag var faktiskt lite orolig för serien ett tag. Nu på slutet har det istället börjat se riktigt spännande ut. Det känns som om toppen inte har varit så här bred på länge.
Rival i teamet
När det kommer till tuffa konkurrenter är det många som kan vara med att slåss om segern. Linus Ohlsson, Björn Wirdheim och Johan Kristoffersson är tre av de tuffare konkurrenterna, men en konkurrent sticker ut lite mer. Ärkerivalen Richard Göransson kör i år i samma team som Dahlgren och pekas på förhand ut som den största favoriten.
– Känns otroligt roligt att få tävla med honom i samma team. Vi har ju en lång historia som riktiga rivaler och har alltid varit jämna och kört ungefär på samma sätt. Men även om vi har haft många tuffa dueller har vi båda stor respekt för varandra.
Årets serie blir tuff av andra orsaker också. Reglementet är skapat för att göra racingen så jämn som möjligt så det finns både omvänd startordning och straffvikter. Lägg därtill att ett race får räknas bort.
– Det kommer att bli oerhört tufft. Men samtidigt är det också en stor utmaning.
Dahlgrens stora mål är att bli världsmästare och framskjutna placeringar i STCC kan ge öppningar för WTCC.
– Vi har ju team i VM, så allt är möjligt om allt går bra i STCC. Just det är ju också en morot för att jobba ännu hårdare.
Premiären i STCC körs under lördagen på Skövdes flygplats.
– Det är en ny bekantskap för mig. Det blir spännande, säger Dahlgren.
Det har varit många jobbiga minnen.