Bilen går uppåt 300 kilometer i timman. Hur fort det går på Drivecenter arenas flygraka den här torsdagseftermiddagen får stanna vid en uppskattning. Kanske kring 250 km/h, kanske fortare. Men det är inte toppfarten som fascinerar mest, utan accelerationen. PWR:s elbil ökar farten på ett sätt få bilar med bränsleförbrukning kan mäta sig med, bilen når 100 km/h på under tre sekunder. Framtiden är redan här.
– Vi vill visa att el faktiskt är ganska häftigt och vi är glada om vi med den här bilen också har möjlighet att påverka utvecklingen som den ser ut i samhället. Att vi nu ska röra oss från bänslemotorer till fossilfritt. Teamet har ju haft redan från sin start att de har ambitionen att driva på utvecklingen, säger Axelsson som har en gedigen bakgrund inom motorsport.
PWR har legat i framkant på många sätt i andra sammanhang och var först med att satsa på kvinnliga förare. I dag har teamet Mikaela Åhlin–Kottulinsky i teamet.
Hur snabbt kan övergången gå till en sådan här elbil i tävling?
– Vår målsättning är högt ställd. Vi hoppas att det ska ske här i Sverige redan 2022. Skulle vi inte lyckas då får vi hoppas på året efter.
PWR 001 presenterades 2018 första gången. Nu har bilen funnits i snart två år och det har blivit många förbättringar sedan den gjorde sin premiärtur. Förra året körde PWR även VM, så förbättringsarbetet har tagit fart senaste halvåret.
– Vi har jobbat med en önskelista och betat av punkter. Vi har förbättrat både kapacitet, performance och aerodynamiken. Man skulle kunna säga att vi har gått från prototypstadiet till ett mer färdigt stadie, säger ägaren och teamchefen Daniel Haglöf.
Hur ser du på skillnaden mellan PWR 001 och en ordinär bil?
– När det kommer körning är känns det mer som en gocart, att det blir mer ”back to basic”. Det ger en råare körning, som också kan leda till roligare racing.
Fakta
PWR 001
Tillverkare – PWR Racing
Skapades: 2018
Drivning – Bakhjul
Motor – Tre elmotorer
Kraft – 612 hk / 1080 Nm
Vikt – 1510 kg
0-100 km/h – ca 2,5 sek
Toppfart – ca 300 km/h
Batterikapacitet – ca 15 minuter vid maximal användning
Laddning – 1 timme
Källa: PWR