Samtidigt ville inte föraren skylla helgens mediokra resultat på incidenten i första racet.
– Vi hade tyvärr inte speeden för att kriga längst fram. Vi träffade inte rätt.
Dahlgren kvalade in som tvåa, femma och femma. Han såg ut att vara på väg mot andraplatsen, men tappade. Istället blev det trippel för Volkswagen med Kristoffersson, Blomstedt och Ekblom i tur och ordning.
Johan Kristoffersson gjorde säsongsdebut i STCC och var helt överlägsen. Han vann alla kval och var överlägsen i alla race. Nu finns det en del logiska förklaringar till att han kunde vara så framträdanden, men hans ”perfect score” imponerade.
– Hatten av för honom. Han är en skicklig chaufför samtidigt som han kom in utan vikt och med nya däck. Men han var bra.
Dahlgren körde med 30 kg extra efter första tävlingshelgens framgångar.
Hur mycket påverkade vikten?
– Den gör sitt. Men generellt hade vi en lite tyngre helg den här gången och vi räckte inte riktigt till.
Tappade
Dahlgren blev fyra, trea och femma. Värsta rivalen Fredrik Ekblom var på pallen alla tre race och kunde hämta ikapp de sex poäng han var efter Dahlgren och ligger nu fem poäng före. Johan Kristoffersson tog sig upp till tredje plats i sammandraget efter sin perfekta helg.
Anton Marklund höll ett jämnt tempo genom hela helgen i Finland. Han slutade åtta i båda kvalen och noterade två åttondeplatser i de båda racen.
Vi hade tyvärr inte speeden för att kriga längst fram.