De som hänger med i motorsporten vet att det varit problem på kartingbanan. Asfalteringen var undermålig.
Men nu är allt fixat och fit for fight efter två år.
– Det har varit besvärligt när vi inte kunnat träna på hemmaplan, säger Ceilia Forsberg.
– Ska vi till Piteå går det inte att bara åka dit. Då fodras det mycket mer planering.
– Vi har dessutom Sveriges bästa anläggning här i Skellefteå. Allt från toaletter till asfalt.
Minskning av aktiva
En nackdel med uppehållet är också att antalet aktiva ungdomar har minskat.
Skellefteå har nu fem tävlingsförare varav Daniel Lindholm kommit längst.
– Jag är med i EM-serien, ska åka SM och även en gokartserie i Italien, avslöjar han.
Han har redan hunnit tävla både utomlands och i Helsingborg under våren.
Men först väntar Norrlandscupen som startar kommande helg i Umeå.
Sedan blir det tävling på hemmaplan 2-3 juni.
– Vi har ett 60-tal förare anmälda men hoppa på uppemot 70, säger Anders Lindholm och pappa till Daniel.
Kurvtagning
All fem förarna kör i 125 kubik-klassen. Men Ceilia och Leo Andersson kör oväxlat, de andra med växelmotorer.
– Det är stor skillnad. Kurvtagningen blir en annan och det går fortare, säger Daniel.
Däremot är det ingen av förarna som drömmer om en framtid i formelvärlden.
– Då fordras det så mycket sponsorer. Karting kan du dessutom hålla på med så länge du vill, säger Ceilia.
Leo testar
Sedan är det dags för Leo Andersson att testa en av kartarna som kommer att finnas på plats för ungdomar att testa.
Leo visar hur skicklig han är och konstaterar efteråt.
– Det gick riktigt fort. Den här karten kan du nog komma upp i 100 med, säger han.
Den karten är anpassad för de äldre ungdomarna, från 16 år.
Men det kommer också att finnas möjlighet för de från sex år att testa att köra – utan kostnad.
– Det har blivit en liten nedgång i antalet aktiva. Därför har förbundet kört igång den här verksamheten efter några års uppehåll, säger Anders Lindholm.
”Vi har dessutom Sveriges bästa anläggning här i Skellefteå. Allt från toaletter till asfalt.”