Under många år har Marklund jobbat hårt tillsammans Bengt Astergren för att bygga organisation och skapa finansiering kring banprojektet. Astergren avled hastigt förra året, men projektet i Skellefteå Drive center har kunnat fortsätta. Bygget ute på Fällfors påbörjades redan under förra sommaren och fortsätter till sommaren.
– Vi kör igång så fort som det är möjligt. Vi har bland annat 2,4 kilometer betongmur som är färdigproducerad för banan, som nu ska placeras ut.
Längsta banan
Banan är av högt internationellt snitt och rent bantekniskt skulle den i praktiken kunna hålla upp till den största klassen av dem alla, Formel 1.
När banan står färdig är ett varv över fyra kilometer och den längsta banan i Norden.Nu är det också klart att det blir finbesök nästan direkt när banan är klar. STCC kommer att köras på banan 17 juni 2019
– Tanken har varit att återuppleva samma sorts tävling och känsla,som fanns kring Midnattsloppet i slutet av 60-talet. Att skapa en festivalliknande tillställning och köra kvällsrace.
Och det finns ett långsiktigt tänk kring eventet. Avtalet med STCC sträcker sig över hela 10 år.
– Vi kom fram till att vi verkligen ville bygga något riktigt långsiktigt och tanken är att STCC ska komma samma helg varje år.
Stor publik
Motorsport har ett starkt fäste i hela Norrland. Skoter–VM i Malå lockade flera år över 10 000 besökare och de stora rallycrosstävlingarna uppe i Kalix har haft liknande siffror.
STCC ute i Fällfors har potential att nå ännu större siffror. Kungaklassen har som nordligast varit i Mo i Rana, men i Sverige finns den nordligaste banracingbanan som klarar STCC i Tierp.Det kan bli flera hemmaförare i tävlingen.
Robert Dahlgren har ett optionsavtal med PWR även över kommande år och stortalangen från Luleå, Philip Morin är på god väg att etablera sig i bilklassen. EM-mästaren Anton Marklund tävlar i Porsche Carrera cup och har även sonderat terrängen i kring STCC. Banan ute i Fällfors är en av de största händelserna för Norrländsk motorsport det här århundradet.