Det låter kanske dramatiskt, men det finns en tydlig tanke med att VM-satsningen inte blir likadan nästa år.
– Jag är ännu ung och det jag verkligen behöver är mer erfarenhet och mer tid i bil på banan. Under VM blir det för lite körtider, så jag tittar på ett upplägg där jag kan köra mer banracing. Syftet är att skaffa mig mer erfarenhet.
Problemet är att det är svårt att kombinera två satsningar samtidigt.
– Rallycrossen vill jag absolut inte släppa, men det kan bli så att jag får ta ett steg tillbaka för att kunna satsa så här. Målet på längre sikt är ju att kunna slåss om ett VM-guld och för att göra det är det så här jag upplever att jag måste göra.
Nöjd och missnöjd
Årets säsong slutade med 13:e plats individuellt och en tredjeplats med teamet.
– För egen del har det resultatmässigt inte varit så bra som jag hade hoppats. Som förare, med den utveckling i bilen som jag har bidragit med, har det ändå varit en nyttig säsong.
Marklund körde för EKS under fjolåret och tog steget tillbaka till Volkswagen i år med ett helt nytt team. Marklunds teamkollega, Johan Kristoffersson, vann VM–silver bakom Mattias Ekström.
Till nästa år finns ännu inga avtal klara.
Finns det något annat team än Volkswagen som är aktuellt när det kommer till rallycrossatsningen?
– Nej, vi förstår varandra väldigt bra. Sedan tror jag att det är enda teamet som det går att satsa på det sätt som jag tänker göra. Det kan till och med bli så att det blir EM-satsning istället för VM. Men jag ser ingen om det skulle bli så. Det är mitt långsiktiga mål som gäller. Jag har förhoppningsvis väldigt många år kvar i karriären.
Förhoppningen är att skriva nytt kontrakt inom kort.
– Helst vill jag att allt ska vara klart innan jul.
Förutom förhoppningen att tävla i rallycross ska Marklund satsa hårt även i Porsche Carrera cup, som han körde sporadiskt under året.
Det kan till och med bli så att det blir EM-satsning istället.