AIK:s marknadschef om publikökningen: ”Trendbrottet oerhört viktigt för oss”

Efter fem hemmamatcher har Skellefteå AIK höjt sitt publiksnitt jämfört med förra säsongen. ”Vi är nöjda med den start vi fått”, säger Håkan Billing, marknadschef.

Sport2017-10-17 07:21

Den gångna vintern blev på flera sätt ett misslyckande för Skellefteå AIK. En sjätteplats i serien, ett uttåg i kvartsfinalen samt ett publiktapp – minus 356 åskådare i snitt – var några av flera anledningar till att föreningen i slutändan gick 17 miljoner back för året.

Säsongen 2017/18 har däremot fått en positiv start då fler personer sett matcherna i arenan.

Efter fem av de 26 grundseriematcherna i Skellefteå Kraft Arena ligger snittet på 4 822 åskådare. Jämför man det med förra säsongens 4 686 är det en ökning med 136 åskådare.

– Ståplatserbjudandet till North Power blev väldigt lyckat. Det har gett positiv effekt på många sätt, framförallt för stämningen i hela arenan, säger Håkan Billing.

En av AIK:s fem hemmamatcher har visserligen varit en så kallad ”gratismatch”, den mot HV71 som lockade fullt hus, 5 801 åskådare.

Men jämför vi med förra höstens fem inledande hemmamatcher, där också en var en gratismatch och då dessutom Luleå kom på besök i den andra omgången, så är säsongens snitt trots allt högre – 4 822 jämfört med 4 697.

– Trendbrottet är oerhört viktigt för oss, särskilt då vi vet att det historiskt varit svårare att locka folk under hösten, säger Billing.

Vad beror trendbrottet på?

– Först och främst har samarbetet med North Power varit lyckat. Sen så föder sportslig framgång även framgång på läktaren och där känner vi att vi har en bättre sportslig grund med bland annat en mer komplett spelartrupp, och det är viktigt.

4 822 åskådare ger en beläggning på drygt 83 procent.

– 85 procent (4 930) är målet i grundserien och det hoppas vi nå då vi vet att publiken brukar komma mer och mer ju längre säsongen går.

Trendbrottet är oerhört viktigt för oss.

AIK:s publiksnitt, SHL:

2017/18:4 822.

2016/17:4 686.

2015/16:5 042.

2014/15:5 030.

2013/14:5 225.

2012/13:5 197.

2011/12:5 078.

2010/11:4 994.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!