Efter tre riktigt tuffa år är nu ett ekonomiskt trendbrott ett faktum för Skellefteå AIK. För tre år sedan redovisade klubben sin största förlust i historien på över 17 miljoner kronor back. Därefter väntade ytterligare två år av tunga förluster ekonomiskt. Totalt förbrukade AIK nära 28 miljoner av sitt egna kapital.
– Vi gjorde ju ett väldigt dåligt resultat för några år sedan. Det var början på en bakström av alla sportsligt och ekonomsikt starka år. Sen har vi jobbat ganska målmedvetet att både öka intäkter och samtidigt sänka kostnadssidan. Nu är vi där ungefär, säger ordföranden Kenneth Fahlgren.
Han gör sitt första år som ordföranden, men har suttit i styrelsen under ganska lång tid.
Förra året redovisade AIK en förlust på ungefär 7,8 miljoner kronor. Men det har man vänt till vinst på 681 000 kronor.
– Planen att öka intäkter och sänka kostnader kan tyckas enkelt, men vi har jobbat stenhårt över bred front för att nå resultat. Och vi har lyckats hämta igen glappet och därför kan vi redovisa den här vinsten, säger Nordahl.
Föreningen har varit framgångsrikt i sitt arbete. Publiken har ökat – både sett till antal och i form av intäkter. Samtidigt upplever AIK, som många andra klubbar, ett nytt konsumtionsmönster. Trots att AIK kan visa på ökning i publik har årskorten paradoxalt minskat i antal.
Totalt har publiksnittet ökat med ungefär 174 personer per match till ett snitt på 4697 personer per match.
Coronavirusets intåg har haft stor påverkan på AIK:s resultat. Bokföringsåret sträcker sig fram till 30:e april och kanske mest påtagligt är att AIK eller något annat kvalificerat SHL-lag fick genomföra slutspelet.
Hur mycket inkomst har ni tappat på det?
– Vi uppskattar att vi har tappat netto från två miljoner kronor och uppåt. Så det handlar om ganska mycket pengar.
Staten har satt in stödsystem och det har även varit idrotten till godo. Stöd och korttidspermitteringar har också hjälpt föreningen att hamna rätt ekonomiskt.
– Runt 600 000 kronor har vi fått in i bidrag.
AIK hade en hög ambition för att vända trenden den här säsongen och målet var att kunna redovisa positiva siffror redan innan slutspelet, vilket föreningen har lyckats med. För när det gäller intäkter är det inte bara på publiksidan som det har varit framgång.
– Vi är även väldigt nöjda med vår reklam– och sponsorsäljning. Den har också ökat, trots att det borträknat en liten del som vi skulle ha fått in vid slutspel.
NHL-försäljningar och minskade kostnader i spelartruppen är två andra delar som har påverkat AIK:s ekonomiska framgång.
Totalt innebär det här att AIK nu har 47,5 miljoner kronor i eget kapital.
Coronaviruset innebär att läget är osäkert och det kommer med all säkerhet att få påverkan även på kommande säsong.
– Det är ett ovisst läge, men vi är positiva. Det är många som har hjälpt till och stöttat på alla sätt. Både spelare och personal har jobbat hårt för det här, säger Fahlgren.
AIK har normalt årsmöte i slutet av den här månaden, men är uppskjutet till augusti. I samband med det släpps allt detaljer för medlemmarna kring årets bokslut.