Spelbolag blomstrar i pandemin

Fler som sitter hemma och Àr uttrÄkade har sannolikt gjort pandemin till en vinst för den svenska dataspelsbranschen. Men nÀr Àven spelutvecklarna jobbar hemifrÄn finns en oro för att kreativiteten kan gÄ förlorad.

Dataspelsbolagen vittnar om ökad försÀljning under vÄren och sommaren. Arkivbild.

Dataspelsbolagen vittnar om ökad försÀljning under vÄren och sommaren. Arkivbild.

Foto: David Aliaga

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-08-15 07:35

NedstÀngning, instÀngning och uppkoppling har prÀglat mÄngas liv under vÄren och sommaren. Det verkar Àven gÀlla för underhÄllningssektorn, dÀr dataspelen fÄtt ett stort uppsving. Och det har flera svenska bolag tjÀnat stort pÄ.

– Det första vi sĂ„g var nĂ€r Kina började stĂ€nga ner, dĂ„ ökade den kinesiska marknaden enormt mycket. Det har hĂ„llit i sig vĂ€ldigt lĂ€nge. Sedan började spelandet i stort sett öka pĂ„ alla marknader dĂ€r det gĂ„tt bra tidigare, berĂ€ttar Pim Holfve, vd för Avalanche Studios Group.

Bolaget har runt 400 anstÀllda pÄ kontor i Stockholm, Malmö, New York och Liverpool, och Àr kÀnt för spel som "Just cause" och "Generation zero". Och trots pandemin har företaget expanderat rejÀlt.

– Vi har rekryterat 80 personer under Ă„ret. Den stora utmaningen har varit att "onboarda" folk, framför allt frĂ„n andra lĂ€nder. Vissa har kunnat flytta – med karantĂ€nsregler – medan andra har börjat jobba pĂ„ Stockholmskontoret frĂ„n Indien eller Kanada. Men det har funkat oerhört bra, sĂ€ger Pim Holfve.

"Aldrig spenderat sÄ mycket"

Ett annan coronavinnare Àr det börsnoterade spelbolaget Stillfront, med ett trettiotal mobil- och webblÀsarspel i sin portfölj. Bolaget redovisade mer Àn en fördubblad omsÀttning för det senaste kvartalet, bland annat genom att satsa stort pÄ annonsering.

– Vi har aldrig spenderat sĂ„ mycket pĂ„ marknadsföring, och Ă„terbetalningen Ă€r exceptionell. Resor, hotell, detaljhandel och sĂ„ vidare har annonserat mindre, vilket har gett oss extremt mycket bĂ€ttre avkastning pĂ„ vĂ„ra annonser, sĂ€ger vd Jörgen Larsson.

För bĂ„de Avalanche och Stillfront Ă€r det hemjobb som har gĂ€llt under bĂ„de vĂ„ren och sommaren. Enligt Jörgen Larsson fĂ„r det stor pĂ„verkan pĂ„ arbetet – bĂ„de positivt och negativt.

– Vissa moment har blivit mindre produktiva: allt som krĂ€ver en whiteboard, den typen av resonemang, har blivit svĂ„rare. Andra moment har sett en ökad produktivitet, sitter man och programmerar kanske man tycker det Ă€r skönt att göra det hemma. Totalt sett Ă€r vi ganska neutrala, sett till produktiviteten.

MÀssor och konferenser stÀlls in

Det Àr ingen tvekan om att dataspelsbolagen har tjÀnat pÄ pandemin, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen.

– Vi har kunnat se ökad försĂ€ljning och fina rapporter frĂ„n de noterade bolagen. Det Ă€r inte sĂ„ konstigt eftersom mĂ„nga under vĂ„ren och sommaren fĂ„tt kunskap, umgĂ€nge och underhĂ„llning via skĂ€rmar och internet, och det Ă€r precis vad vi hoppas att spelen kan vara i sĂ„ hĂ€r mĂ€rkliga tider, sĂ€ger talesperson Per StrömbĂ€ck.

En nyckel till framgÄngen Àr att branschen sedan lÀnge stÀllt om till en digital vÀrld.

– Som bransch har vi under de senaste tio Ă„ren gĂ„tt igenom en transformation frĂ„n fysiska butiker till nĂ€stan helt och hĂ„llet digital försĂ€ljning, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck.

StrömbÀck poÀngterar dock att det inte Àr alla inom sektorn som Àr vinnare pÄ pandemin.

– De som inte har gett ut sitt första spel Ă€n har det svĂ„rt. En ganska stor del av branschen Ă€r mĂ€ssor och konferenser dĂ€r nya bolag kan trĂ€ffa finansiĂ€rer och distributörer, och att det inte blir av gör mig bekymrad över Ă„tervĂ€xten, sĂ€ger han.

RÀttelse: En tidigare version av texten innehöll en felaktig uppgift om hur mÄnga personer Avalanche Studios rekryterat.

Fakta: Den svenska dataspelsbranschen

Inom den svenska dataspelsbranschen fanns det 2018 384 aktiva företag som totalt omsatte 19 miljarder kronor. OmsÀttningen innebÀr en tillvÀxt med 42 procent sedan 2017 och mer Àn en fördubbling sedan 2014.

Svenska dataspelstillverkare sysselsÀtter runt 8000 personer, varav 80 procent Àr mÀn.

Enligt branschen har var tionde mÀnniska pÄ jorden nÄgon gÄng spelat ett svenskt spel.

KĂ€lla: Dataspelsbranschens rapport "Spelutvecklarindex 2019"

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!