NedstÀngning, instÀngning och uppkoppling har prÀglat mÄngas liv under vÄren och sommaren. Det verkar Àven gÀlla för underhÄllningssektorn, dÀr dataspelen fÄtt ett stort uppsving. Och det har flera svenska bolag tjÀnat stort pÄ.
ââDet första vi sĂ„g var nĂ€r Kina började stĂ€nga ner, dĂ„ ökade den kinesiska marknaden enormt mycket. Det har hĂ„llit i sig vĂ€ldigt lĂ€nge. Sedan började spelandet i stort sett öka pĂ„ alla marknader dĂ€r det gĂ„tt bra tidigare, berĂ€ttar Pim Holfve, vd för Avalanche Studios Group.
Bolaget har runt 400 anstÀllda pÄ kontor i Stockholm, Malmö, New York och Liverpool, och Àr kÀnt för spel som "Just cause" och "Generation zero". Och trots pandemin har företaget expanderat rejÀlt.
ââVi har rekryterat 80 personer under Ă„ret. Den stora utmaningen har varit att "onboarda" folk, framför allt frĂ„n andra lĂ€nder. Vissa har kunnat flytta â med karantĂ€nsregler â medan andra har börjat jobba pĂ„ Stockholmskontoret frĂ„n Indien eller Kanada. Men det har funkat oerhört bra, sĂ€ger Pim Holfve.
"Aldrig spenderat sÄ mycket"
Ett annan coronavinnare Àr det börsnoterade spelbolaget Stillfront, med ett trettiotal mobil- och webblÀsarspel i sin portfölj. Bolaget redovisade mer Àn en fördubblad omsÀttning för det senaste kvartalet, bland annat genom att satsa stort pÄ annonsering.
ââVi har aldrig spenderat sĂ„ mycket pĂ„ marknadsföring, och Ă„terbetalningen Ă€r exceptionell. Resor, hotell, detaljhandel och sĂ„ vidare har annonserat mindre, vilket har gett oss extremt mycket bĂ€ttre avkastning pĂ„ vĂ„ra annonser, sĂ€ger vd Jörgen Larsson.
För bĂ„de Avalanche och Stillfront Ă€r det hemjobb som har gĂ€llt under bĂ„de vĂ„ren och sommaren. Enligt Jörgen Larsson fĂ„r det stor pĂ„verkan pĂ„ arbetet â bĂ„de positivt och negativt.
ââVissa moment har blivit mindre produktiva: allt som krĂ€ver en whiteboard, den typen av resonemang, har blivit svĂ„rare. Andra moment har sett en ökad produktivitet, sitter man och programmerar kanske man tycker det Ă€r skönt att göra det hemma. Totalt sett Ă€r vi ganska neutrala, sett till produktiviteten.
MÀssor och konferenser stÀlls in
Det Àr ingen tvekan om att dataspelsbolagen har tjÀnat pÄ pandemin, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen.
ââVi har kunnat se ökad försĂ€ljning och fina rapporter frĂ„n de noterade bolagen. Det Ă€r inte sĂ„ konstigt eftersom mĂ„nga under vĂ„ren och sommaren fĂ„tt kunskap, umgĂ€nge och underhĂ„llning via skĂ€rmar och internet, och det Ă€r precis vad vi hoppas att spelen kan vara i sĂ„ hĂ€r mĂ€rkliga tider, sĂ€ger talesperson Per StrömbĂ€ck.
En nyckel till framgÄngen Àr att branschen sedan lÀnge stÀllt om till en digital vÀrld.
ââSom bransch har vi under de senaste tio Ă„ren gĂ„tt igenom en transformation frĂ„n fysiska butiker till nĂ€stan helt och hĂ„llet digital försĂ€ljning, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck.
StrömbÀck poÀngterar dock att det inte Àr alla inom sektorn som Àr vinnare pÄ pandemin.
ââDe som inte har gett ut sitt första spel Ă€n har det svĂ„rt. En ganska stor del av branschen Ă€r mĂ€ssor och konferenser dĂ€r nya bolag kan trĂ€ffa finansiĂ€rer och distributörer, och att det inte blir av gör mig bekymrad över Ă„tervĂ€xten, sĂ€ger han.
RÀttelse: En tidigare version av texten innehöll en felaktig uppgift om hur mÄnga personer Avalanche Studios rekryterat.