Gårdsförsäljning av alkohol är ingen bra idé

Gårdsförsäljning av alkohol ökar tillgängligheten, ökar konsumtionen och ger mer och fler allvarliga konsekvenser.

Det ska självklart inte uppmuntras att tjäna pengar på ökad alkoholförsäljning, skriver bland andra Ann-Marie Lindgren, ordförande Västerbottens Blåbandsdistrikt.

Det ska självklart inte uppmuntras att tjäna pengar på ökad alkoholförsäljning, skriver bland andra Ann-Marie Lindgren, ordförande Västerbottens Blåbandsdistrikt.

Foto: Janerik Henriksson/TT Nyhetsbyrån

Debatt2021-06-21 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att använda begreppet ”gårdsförsäljning” är en smart strategi för att sälja mer alkoholdrycker.

Det ger intryck av en småskalig, landsbygdsnära verksamhet, en idyll som förespås skapa arbetstillfällen och ökad turism för landsbygdens överlevnad.

Men i själva verket öppnar försäljningsformen för att det också ska bli tillåtet att sälja alkohol i kvartersbutiker, storköpsgallerior och pop-up-butiker. Etableringarna kommer självklart att ske där det rör sig mycket folk – i städer.

Bakom dessa satsningar kommer de stora multinationella alkoholproducenterna att stå. Med ”gårdsförsäljning” ser de fram emot en storskalig försäljning av industriproducerad alkohol. Då blir det svenska kompetenta Systembolaget ett minne blott.

De näringslivsmässiga och ekonomiska intressena går före. Folkhälsan är förlorare.

Vi ser också att det finns förespråkare av begreppet ”gårdsförsäljning av alkohol”, som trots sina viktiga politiska uppdrag och långa samhällserfarenhet inte förstått vad det egentligen skulle innebära för alla i Sverige om begreppet ”gårdsförsäljning” införs.

Några har till och med föreslagit något så dumt som att Västerbotten skulle bli ett försökslän för gårdsförsäljning av alkohol.

Trots att två utredningar visat att gårdsförsäljning av alkohol inte går att kombinera med Systembolagets monopol pågår det en tredje.

Vi i Blåbandsrörelsen menar att logiken är klar: gårdsförsäljning av alkohol ökar tillgängligheten, ökad tillgänglighet innebär ökad konsumtion, ökad konsumtion ger mer och fler allvarliga konsekvenser.

Utöver att fler hamnar i risk- eller missbruk kommer också fler barn och unga att drabbas socialt av otrygghet, av våld i nära relationer och allt annat som följer i alkoholens spår.

Det ska inte uppmuntras att tjäna pengar på ökad alkoholförsäljning.

Vi ser gärna att landsbygden utvecklas, men inte på bekostnad av folkhälsan. Det är alkohol vi inte vill ska säljas på fler ställen.

Det är oerhört viktigt att den som säljer produkter som äventyrar folkhälsan, förorsakar så många livsöden och enorma samhällskostnader både är kunniga och ansvarstagande.

Det tycker vi att Systembolaget och dess personal är, och ska så ges möjlighet att fortsätta att vara. Dessutom är de duktiga på att tipsa om alkoholfria drycker.

Vi i Blåbandsrörelsen uppmanar länets riksdagsledamöter att rösta nej till ”gårdsförsäljning av alkohol” när fråganbehandlas under hösten.