Ett ohederligt påhopp gynnar inte Norrbotniabanan

Tre SD:politiker kritiserar Norrans ledarsida för en felaktig beskrivning av partiets syn på Norrbottniabanan.
Andreas Westerberg svarar att partiet gärna få bli tydligare och att den viktigaste frågan fortfarande är obesvarad.
– Vill SD:arna att järnvägsbygget ska bli av före andra satsningar? Det får vi inte veta, skriver Andreas Westerberg.

Pontus Andersson Garpvall (SD) är invald på ett västerbottensmandat i riksdagen.

Pontus Andersson Garpvall (SD) är invald på ett västerbottensmandat i riksdagen.

Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT

Ledarreplik2025-01-30 08:45
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Norran går Andreas Westerberg i sin ledarkrönika till generalangrepp på Sverigedemokraternas ledamöter från Västerbotten och mig som vice ordförande i Trafikutskottet. Anledningen är att vi inte gav honom det svar han ville ha rörande Norrbotniabanan. Vi kan förstå och respektera hans besvikelse men att bygga en hel krönika på ett lösryckt och till stora delar tillrättalagt citat i syfte att misskreditera Sverigedemokraterna är mindre hedersamt. Låt oss ge en kompletterande bild.

Sverigedemokraterna har länge drivit frågan kring Norrbotniabanan och behoven att färdigställa banan i hela sin sträckning snarast möjligt. I Trafikverkets nuvarande nationella plan finns bara Sträckan Umeå–Skellefteå med, men för att färdigställa Norrbotniabanan krävs det att även sträckan Skellefteå–Luleå byggs. Området där Norrbotniabanan passerar är expansivt och behovet av bättre lokala transporter har ökat och kommer att öka markant. 

undefined
Thomas Morell (SD) är vice ordförande i Riksdagens trafikutskott.

För att maximera nyttan för långväga transporter söderut för såväl gods som passagerare vid norra Norrlandskusten behöver man dock se till helheten och inkludera Ostkustbanans utbyggnad, då denna utgör en flaskhals för Norrbotniabanan. Vi behöver också öka kapaciteten mellan Göteborg och Alingsås för att effektivisera främst godstransporterna till och från norra Sverige. Ingenting är som bekant starkare än sin svagaste länk. Vi har framfört behovet i våra kommittémotioner inom Trafikutskottets område de senaste åren, vilket går att läsa på riksdagens hemsida.

Vad har då skett nu eftersom denna kommittémotion inte finns för innevarande riksdagsår? Jo, Tidöavtal har utökats med samarbetsområdet infrastruktur och då infrastrukturpropositionen med tillhörande nationell infrastrukturplan. Det innebär att vi inte lagt en samlad kommittémotion på järnvägsområdet. Att ta detta för intäkt att vi skulle ändrat uppfattning är helt felaktigt. 

undefined
Sara Gille (SD) bor i Västerbottens län men är invald i riksdagen på ett dalamandat.

I detta sammanhang måste man också förstå hur processen ser ut rörande vårt samarbete med regeringen. Vi påbörjade samarbetet med att ta fram en principöverenskommelse under våren 2024. Denna låg till grund för infrastrukturpropositionen som vi tillsammans med regeringen utformade. Vi stärker infrastrukturområdet som helhet med en historisk satsning på infrastrukturramen med över 200 miljarder kronor jämfört med den tidigare planperioden. Dessa resurser ska nu omsättas i en reviderad nationell infrastrukturplan som skall arbetas fram under 2025. Det är sålunda för tidigt att överhuvudtaget säga hur den slutgiltiga prioriteringen kommer att se ut.

I skrivande stund pågår inom Sverigedemokraterna ett arbete med att ta in synpunkter från våra företrädare i regioner och kommuner. Vi kommer att ha en första genomgång här i februari. Vår förhoppning är att då få in relevanta inspel primärt rörande det statliga väg- och järnvägsnätet. 

Vår ambition är att på så sätt få en så bred och folklig förankring bakom våra inspel till våra diskussioner med regeringen. Allt för att skapa en så relevant nationell infrastrukturplan som möjligt utifrån den historiska satsning som vi nu tillsammans med regeringen gör på infrastrukturområdet. Att Norrbotniabanan då kommer vara en av alla de delar som vi kommer att lyfta borde knappast förvåna någon – inte ens Andreas Westerberg.

Svar direkt

Det är bra att Sverigedemokraterna tänker samla in synpunkter från hela partilandet för att hitta rätt prioriteringar. Det är också bra att Sverigedemokraterna tidigare har tagit ställning för att Norrbotniabanan ska byggas i hela sin sträckning.

Svaret från Morell, Andersson Garpvall och Gille visar dock att partiet duckar för den fråga som är aktuell just nu. Vad gör SD för att regeringen ska besluta om ett startbesked av Norrbotniabanan? Sträckan mellan Umeå (Dåva) och Skellefteå är färdigplanerad och enligt den gällande infrastrukturplanen borde bygget starta detta år. Jag uppfattar SD:arnas text som att de, eller partiet, inte arbetar för en byggstart 2025.

undefined
Andreas Westerberg är politisk redaktör på Norran.

Partiet verkar heller inte ha tagit ställning för hur man ser på frågan på sikt. Vi ska inte bli förvånade om Norrbotniabanan kommer med i partiets prioriteringar, men vi får inga löften. Vi får inte heller veta vad SD´s representanter faktiskt vill.  Pontus Andersson Garpvall är invald i riksdagen på ett västerbottensmandat. Arbetar han för att Norrbotniabanan ska byggas? Sara Gille bor i Västerbotten men är invald från Dalarna. Argumenterar hon för järnvägen inom partiet? Thomas Morell är SD´s tyngsta namn i infrastrukturfrågor. Är hans rekommendation till partiet att Norrbotniabanan ska prioriteras före andra järnvägsbyggen? Vi får inte veta.

Skribenterna påstår att jag byggde min tidigare ledarkrönika på lösryckta och tillrättalagda citat. Vi får inget exempel på vad det skulle handla om. Jag gissar dock att det rör sig om att hur jag återgav denna mejlväxling mellan mig och Andersson Garpvall:

Jag: 

– Jag är intresserad av att veta hur SD:s företrädare från länet prioriterar Norrbotniabanan.

Andersson Garpvall:

– Du får jättegärna kolla med Thomas Morell, han är mest insatt i ärendet i och med hans roll i trafikutskottet.

Jag:

– Aj då. Jag tolkar ditt svar som att du inte engagerar dig i den frågan.

Andersson Garpvall:

– Vilket otroligt tramsigt påstående. I riksdagen är jag verksam i justitieutskottet, där hanterar vi inte trafik- eller infrastrukturfrågor. Jag har fullt förtroende för att våra representanter i trafikutskottet tar vara på såväl vårt partis som våra väljares intresse i dessa frågor oavsett om frågan rör Norrbotniabanan eller någon annan fråga. Vill du få ett så bra och utvecklat svar som möjligt om frågan, så frågar du honom. Hade det varit Sydsvenskan som frågat om ett infrastrukturprojekt i Skåne hade jag också hänvisat dit, inte på grund av ointresse, utan för att journalisten ska få ett så bra svar som möjligt.

Jag tänker också att anklagelserna om lösryckta och tillrättalagda citat handlar om hur jag återgav Morells påstående att den viktigaste järnvägen för Norrlands industrier går mellan Alingsås och Göteborg. Med tanke på att ett liknande resonemang återkommer i SD:s svar ovan förstår jag dock inte vad som blev fel i min tidigare krönika.

Om ledamöterna vill vara tydligare och visa mer engagemang får de gärna bli det. Men häng inte budbäraren för att ni inte är beredda att prioritera Norrbotniabanan just nu.