Vi är tillsammans de första att beklaga när resenärer blir strandade. Det gäller för alla som vill åka med kollektivtrafiken. Vi finns till för våra resenärer och vill inget hellre än att skjutsa dem till och från jobbet, skolan eller för andra ärenden. Det är vårt uppdrag! Med det uppdraget följer också ett stort ansvar vad gäller trafiksäkerheten. Buss är i allmänhet ett väldigt säkert sätt att resa, men i dåligt väglag uppstår risker.
Bussar är tunga fordon och just i halka är de svårare att manövrera än en personbil. Det har med fysikens lagar att göra. Minskad friktion gör att ett tyngre fordon har svårare att både starta och stanna. Det syns ju också tydligt nu under måndag och onsdag att det är lastbilar och bussar som blir stående. Bilarna kan köra. Konsekvensen av att ett tyngre fordon skulle köra av vägen eller köra på någon medtrafikant på grund av halkan är också större. Det ingår naturligtvis i vår riskbedömning.
När väderleken påverkar verksamheten gör vi, precis som alla andra trafikföretag i branschen, mycket noggranna bedömningar. I måndags gjorde den plötsliga ishalkan det omöjligt att framföra våra fordon på ett trafiksäkert sätt. Förutom risken för olyckor med själva bussen skulle bussar som blivit stående blockera trafiken, med ytterligare olycksrisker och stora framkomlighetsproblem för annan trafik som följd. Att ställa in trafiken var ett självklart, men inte enkelt beslut. Ett beslut som delades av alla trafikföretag i de större orter längs Norrlandskusten, men också i Västerbottens inland.
I onsdags varnade SMHI för samma utveckling som under måndagen. Skellefteå Buss tog beslutet, tillsammans med skolan, att tidigarelägga alla skolkörningar för att vara säkra på att alla elever kunde ta sig hem på ett säkert sätt. En åtgärd just för att inte elever skulle bli kvar på skolan om trafiken skulle behöva ställas in. Halkan var betydligt mer lokal och Skellefteå Buss hade personal ute på flera platser för att kunna göra rätt bedömning av väglaget. Det innebar att vi kunde upprätthålla en stor del av trafiken, men också att vi var väldigt säkra på beslutet när vi väl valde att ställa in.
Det är också en utmaning att få ut informationen snabbt till alla som planerat att resa. Ibland hinner inte informationen fram och någon blir stående. Sånt händer och det är lika tråkigt som ofrånkomligt. Vi förstår att inställda turer ställer till det för den enskilde resenären. Men vi hoppas och tror att alla uppskattar att vi tar ansvar för allas säkerhet.
Marie Larsson, vd Skellefteå Buss AB
Harriet Söder, vd Länstrafiken i Västerbotten AB
Norrans politiska redaktör, Andreas Westerberg, svarar direkt:
Det är mycket bra att Länstrafiken och Skellefteå Buss vill prioritera trafiksäkerheten. Det ligger också mycket i de argument som Marie Larsson och Harriet Söder framför. Bussar är tunga fordon som ska framföras med eftertanke.
Ingen betvivlar heller att trafikföretag ställs inför svåra dilemman när vädret slår om. Beslut måste fattas, och även om Larsson och Söder vill hävda att de fattade rätt beslut under veckan som gick, så är det fullt möjligt att alternativa beslut också hade varit rimliga.
Många små orter i länet har endast en eller ett par bussanslutningar under en dag. När alla dessa ställs in, drabbas de som ska hem dit extra mycket. Av den orsaken vore det trots allt värdefullt om Länstrafiken och bussbolagen övervägde att flytta fram avgångar eller att köra extra sakta i högre grad än vad som blev fallet den senaste veckan.