Startskottet för satsningen på Västerbotten Sweden gick i fredags då den sista pusselbiten föll på plats när Tillväxtverket beviljade medel till projektet som också finansieras av Region Västerbotten och kommunerna i länet.
Det är Västerbottens tre destinationsorganisationer Gold of Lapland, Visit Skellefteå och Visit Umeå samt Region Västerbotten Turism som står bakom detta första gemensamma, länsövergripande, projektet någonsin inom länets besöksnäring där alla länets kommuner är involverade. Gold of Lapland kommer att vara projektägare.
– Alla destinationskollegor har varit peppade och bidragit med sådan bredd och kompetens i arbetsgruppen. Sedan att det är ett länsövergripande projekt visar att nu är vi enade och kommer att kunna växa oss starkare tillsammans, säger Karin Fällman Stenlund, verksamhetsledare vid Gold of Lapland i ett pressmeddelande.
Inom besöksnäringen i Västerbotten finns det många små och medelstora besöksnäringsföretag utspridda över en stor geografi. I projektansökan konstateras att företagen i inlandet i högre utsträckning behöver samverka och främja kontakter med företag vid kustregionen och vice versa. Flera företag inom besöksnäringen i Västerbotten är engagerade i fler än en destination vilket man konstaterar ibland kan ibland orsaka dubbelinsatser och dubbla budskap, särskilt när det gäller exportfrämjande insatser. I hela länet finns det samtidigt flertalet exportmogna besöksnäringsföretag som saknar gemensam destinationsorganisation som jobbar för att attrahera den internationella marknaden.
En stor utmaning som lyfts fram i projektansökan är att Västerbotten fortfarande är en okänd plats och en splittrad destination när man talar till den internationelle gästen.
Diskussioner om ett gemensamt varumärke för Västerbotten har förts genom åren utan egentligt resultat. I projektansökan konstateras att avsaknaden av ett gemensamt namn har berott på flera faktorer, bland annat på grund av att erbjudandena från fjäll till kust skiljer sig åt väldigt mycket. Dessutom har man värnat om de egna varumärkena och inte haft de goda relationerna mellan varandra som finns idag.
– Vi går in i detta med ambition att knyta samman de urbana upplevelserna med regionens unika kultur- och naturutbud, berättar Gabriella Hed Vall, vd på Visit Umeå.
Genom projektet ska besöksnäringsföretag komma närmre varandra, exponeras och stärka sina kunskaper om export. Platsvarumärket Västerbotten Sweden ska arbeta med och för företag med kvalitetssäkrade, attraktiva och mer hållbara upplevelser. Därigenom ska man skapa ett enhetligt och lockande utbud som främst riktas till internationella gäster.
– Vi vill genom det här projektet stärka samarbetet ytterligare med fokus på de företag som vill satsa på den utomnordiska marknaden och samlas under platsvarumärket och destinationen Västerbotten Sweden, kommenterar Annika Sandström, länsturismchef vid Region Västerbotten Turism.
Maria Broman, vd på Visit Skellefteå konstaterar att den attraktionskraft som besöksnäringen är med och skapar är avgörande för att man ska lyckas med den stora samhällsomvandling som just nu pågår i Västerbotten.
– Projektet kommer att bidra till fler hållbara upplevelser för både besökare och invånare, och göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att också bo och leva på, säger hon.