Västerbotten ska få ett gemensamt platsvarumärke

30 miljoner kronor ska satsas i projektet Västerbotten Sweden som ska lyfta fram detta som ett gemensamt platsvarumärke för länet.

Inom besöksnäringen i Västerbotten finns det många små och medelstora besöksnäringsföretag utspridda över en stor geografi

Inom besöksnäringen i Västerbotten finns det många små och medelstora besöksnäringsföretag utspridda över en stor geografi

Foto: Pressbild

Västerbottens län2022-12-12 10:15

Startskottet för satsningen på Västerbotten Sweden gick i fredags då den sista pusselbiten föll på plats när Tillväxtverket beviljade medel till projektet som också finansieras av Region Västerbotten och kommunerna i länet. 

Det är Västerbottens tre destinationsorganisationer Gold of Lapland, Visit Skellefteå och Visit Umeå samt Region Västerbotten Turism som står bakom detta första gemensamma, länsövergripande, projektet någonsin inom länets besöksnäring där alla länets kommuner är involverade. Gold of Lapland kommer att vara projektägare.

undefined
"Alla destinationskollegor har varit peppade och bidragit med sådan bredd och kompetens i arbetsgruppen", säger Karin Fällman Stenlund.

– Alla destinationskollegor har varit peppade och bidragit med sådan bredd och kompetens i arbetsgruppen. Sedan att det är ett länsövergripande projekt visar att nu är vi enade och kommer att kunna växa oss starkare tillsammans, säger Karin Fällman Stenlund, verksamhetsledare vid Gold of Lapland i ett pressmeddelande.

Inom besöksnäringen i Västerbotten finns det många små och medelstora besöksnäringsföretag utspridda över en stor geografi. I projektansökan konstateras att företagen i inlandet i högre utsträckning behöver samverka och främja kontakter med företag vid kustregionen och vice versa. Flera företag inom besöksnäringen i Västerbotten är engagerade i fler än en destination vilket man konstaterar ibland kan ibland orsaka dubbelinsatser och dubbla budskap, särskilt när det gäller exportfrämjande insatser. I hela länet finns det samtidigt flertalet exportmogna besöksnäringsföretag som saknar gemensam destinationsorganisation som jobbar för att attrahera den internationella marknaden.

undefined
Sara Kulturhus och The Wood Hotel i Skellefteå är en viktig plats för besöksnäringen.

En stor utmaning som lyfts fram i projektansökan är att Västerbotten fortfarande är en okänd plats och en splittrad destination när man talar till den internationelle gästen. 

Diskussioner om ett gemensamt varumärke för Västerbotten har förts genom åren utan egentligt resultat. I projektansökan konstateras att avsaknaden av ett gemensamt namn har berott på flera faktorer, bland annat på grund av att erbjudandena från fjäll till kust skiljer sig åt väldigt mycket. Dessutom har man värnat om de egna varumärkena och inte haft de goda relationerna mellan varandra som finns idag. 

undefined
"Projektet kommer att bidra till fler hållbara upplevelser för både besökare och invånare, och göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att också bo och leva på", säger Maria Broman.

– Vi går in i detta med ambition att knyta samman de urbana upplevelserna med regionens unika kultur- och naturutbud, berättar Gabriella Hed Vall, vd på Visit Umeå.

Genom projektet ska besöksnäringsföretag komma närmre varandra, exponeras och stärka sina kunskaper om export. Platsvarumärket Västerbotten Sweden ska arbeta med och för företag med kvalitetssäkrade, attraktiva och mer hållbara upplevelser. Därigenom ska man skapa ett enhetligt och lockande utbud som främst riktas till internationella gäster.

undefined
"Vi vill genom det här projektet stärka samarbetet ytterligare med fokus på de företag som vill satsa på den utomnordiska marknaden och samlas under platsvarumärket och destinationen Västerbotten Sweden", säger Annika Sandström

– Vi vill genom det här projektet stärka samarbetet ytterligare med fokus på de företag som vill satsa på den utomnordiska marknaden och samlas under platsvarumärket och destinationen Västerbotten Sweden, kommenterar Annika Sandström, länsturismchef vid Region Västerbotten Turism.

Maria Broman, vd på Visit Skellefteå konstaterar att den attraktionskraft som besöksnäringen är med och skapar är avgörande för att man ska lyckas med den stora samhällsomvandling som just nu pågår i Västerbotten. 

undefined
Vandring har blivit en allt större anledning för besökare att komma till Västerbotten.

– Projektet kommer att bidra till fler hållbara upplevelser för både besökare och invånare, och göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att också bo och leva på, säger hon.

Besöksnäringen i länet

Besöksnäringen växer i Västerbotten. Den totala turismkonsumtionen i regionen nådde innan pandemin runt 10,2 miljarder kronor per år och ökade för varje år. Av det stod svenska besökare för cirka 61 procent och utländska besökare för cirka 39 procent. Det motsvarar 6 respektive 4 miljarder kronor.

Källa: Region Västerbotten Turism

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!