Det som både läsarna och vaccinsamordnaren anser är krångligt är att det krävs flera steg och knapptryck på hemsidan 1177.se för att se var det finns lediga vaccinationstider. Om det på hemsidan inte finns en ledig tid på den första hälsocentralen som man klickat sig in på måste man backa och klicka sig in på nästa för att se om det finns någon ledig tid där och så måste man fortsätta klicka sig in på samtliga vaccinationsställen tills man hittar en ledig tid.
Ronny Lestander berättar att Region Västerbotten har lagt ut information om hur man går till väga på hemsidan och sina olika kanaler. Samtidigt jobbar regionen tillsammans med 1177.se för att utveckla och optimera i syfte att göra det enklare.
– Vi skulle vilja att man kan se alla tillgängliga tider först och därefter klicka sig in på den enskilda hälsocentralen för att boka tiden, säger han till Västerbottens-Kuriren.
De tekniskt ansvariga för bokningstjänsten via 1177.se är väl medvetna om att vissa som försöker boka en tid tycker att det är krångligt.
– Jag tycker kanske inte att det är så knepigt, men det kan alltid bli bättre, säger Håkan Petterson, verksamhetsarkitekt vid enheten för e-hälsa inom Region Västerbotten.
Han håller med om att översikten av lediga vaccinationstider bör framgå tydligare.
– Det finns andra regioner som har en bättre översikt över var det finns lediga tider och vi håller på och utreder om det går att förenkla så att det blir lättare att hitta även här. Vi jobbar för att det ska bli så bra som möjligt och hoppas att det ska gå att åtgärda, säger Håkan Petterson.
Några regioner i landet har valt att göra egna bokningslösningar, utanför 1177.se, men de flesta använder samma bokningssystem och många är rörande överens om att det är krångligt, enligt Lestander.
Läsare som hört av sig till VK har även påtalat att det upplevs förvirrande att de, efter att ha svarat på en hälsodeklaration i samband med tidsbokningen, har hänvisats att kontakta Vilhelmina sjukstugas hälsocentral, trots att de bor i Umeå.
– Att vissa blir hänvisade att kontakta en hälsocentral beror på att de har svarat nej på flera av frågorna. De hänvisas då till hälsocentralen för att göra en medicinsk bedömning om de bör vaccinera sig eller inte. Till exempel om de är gravida eller har några sjukdomar. Men om de hamnar i Vilhelmina när de bor i Umeå så har de gjort fel från början, då är det inte systemets fel. Det är faktiskt lite för enkelt att hamna fel i systemet, säger Ronny Lestander.
Arbetet med att utveckla och förenkla bokningssystemet pågår, men när en eventuell förändring kan ske vågar inte vaccinsamordnaren svara på.
– Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla det här och vi hänvisar människor att boka sin vaccinationstid genom att ringa till sin eller valfri hälsocentral eller att logga in på 1177.se.