Regionen och polisen varnar för telefonbedrägerier

I fredags fick Region Västerbotten kännedom om att bedragare ringer hem till privatpersoner och utger sig för att vara från regionens verksamheter. Bedragarna ber invånarna att identifiera sig med exempelvis bank-id. Nu har fler liknande fall av bedrägeriförsök blivit kända i länet, skriver regionen i ett pressmeddelande.

Polisen varnar, än en gång, för telefonbedragare.

Polisen varnar, än en gång, för telefonbedragare.

Foto: TT

Västerbottens län2022-11-16 16:00

I torsdags rapporterade Västerbottens-Kuriren att sjukstugan i Sorsele varnade för misstänkta bedragare. I fredags gick sedan Region Västerbotten ut med ett pressmeddelande och varnade för bedragare: ”I dag har regionen fått information om att bedragare uppger sig ringa från Sorsele sjukstuga och ber patienter legitimera sig med bank-id”, skrev regionen i ett pressmeddelande.

På onsdagseftermiddagen gick Region Västerbotten ut med ett nytt pressmeddelande där de meddelar att fler liknande bedrägeriförsök har blivit kända i länet: ”Nu har regionen fått veta att personer i Robertsfors också har blivit utsatta. Det har även förekommit liknande bedrägeriförsök i andra delar av landet”, står det.

– Med anledning av det här vill vi gå ut och varna för det här igen och påminna om att vården aldrig kontaktar invånare på det här sättet och uppmanar att signera med bank-id. Vi vill också be de som blivit utsatta för bedrägeriförsök att anmäla det till polisen så att de kan utreda det vidare, säger Tobias Mårtensson, säkerhetssamordnare vid Region Västerbotten, i pressmeddelandet.

På onsdagsmorgonen rapporterade Västerbottens-Kuriren att två miljoner har försvunnit från medborgarna i de fyra nordligaste länen via telefonbedrägerier de två senaste dagarna.

– Om vi räknar måndagen och tisdagen den här veckan har det försvunnit två miljoner kronor från medborgare i de fyra nordligaste länen. Det är en helt normal vecka tyvärr, säger Erik Hoffman, gruppchef på det regionala bedrägericentret vid polisen, till VK.

VK: Det känns som ni går ut och varnar för det här ofta, men vad ska man göra om man blir uppringd av någon som pratar om bank-id eller liknande?

– Jag ska vara väldigt tydlig här, jag tycker att man ska fråga var personer ringer ifrån och sedan lägga på samtalet. Fortsätt inte prata, lägg bara på. Sen kan du hitta ett riktigt nummer till verksamheten som de påstår sig ringa ifrån och berätta vad du varit med om, säger Erik Hoffman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!