Förra året beräknades 14 procent av de statliga vägarna i Västerbotten vara i mycket dåligt skick, skriver VK. Det ska jämföras med rikssnittet där 11 procent uppges vara i mycket dåligt skick.
Den miljard kronor som hittills anslagits i underhåll räcker inte, utan det behövs avsevärt mer.
– Det rör sig om ett antal miljarder för att vägarna inte ska bli ännu sämre än i nuläget.
Totalt beräknas underhållsskulden öka från dagens 13,2 miljarder till 42 miljarder kronor 2032 om inte ytterligare medel tillförs. Ökningen beror framför allt på att underhållsbudgeten inte räcker för att både förbättra tillståndet på prioriterade vägar.
– Om vi fortsätter med samma anslag som hittills kommer nästan 40 procent av de statliga vägarna i Västerbotten vara i mycket dåligt skick 2032, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
– Att vägarna försämras påverkar trafiksäkerheten och kommer i det långa loppet leda till sänkta hastigheter på våra vägar samt en sänkt levnadsstandard på landsbygden då det tar längre tid att ta sig fram. Därför måste regeringen nu investera i och underhålla infrastrukturen i Västerbotten.
Namninsamlingen riktar sig till den breda allmänheten i hela Sverige. Målsättningen är att den under året ska överlämnas till infrastrukturminister Andreas Carlsson inför den nationella infrastrukturplan som ska presenteras.
– Vi har inte satt något datum för detta, utan det kommer att ske under 2024, säger Mattias Holmqvist.
Sämsta vägarna
Här är de tio länen som toppar listan på var de statliga vägarna är sämst i Sverige.
Jämtlands län: 21,8 procent
Västernorrlands län: 18,4 procent
Gävleborgs län: 16,7 procent
Norrbottens län: 15,1 procent
Dalarnas län: 14,2 procent
Västra Götalands län: 14,1 procent
Västerbottens län: 14 procent
Hallands län: 12,1 procent
Stockholms län: 11,9 procent
Kalmar län: 11,1 procent