Trafikverket om helgen: "En utmaning att halkbekämpa"

Det kraftiga snöfallet i helgen i samband med nollgradiga temperaturer och starka vindar är en dålig kombination för vägarna i Västerbotten. Dessutom är det höstlov och därför mer trafik ute. "Det kan bli väldigt halt. Vi råder att trafikanter anpassar sin körning efter rådande väglag", säger Peter Jonsson på Trafikverket.

Det blir besvärligt på vägarna vid Västerbottens kustland i helgen.

Det blir besvärligt på vägarna vid Västerbottens kustland i helgen.

Foto: Adam Ihse/TT

Västerbottens län2023-11-03 15:46

Trafikverket varnar för stora problem på vägarna i helgen, inte minst vid Västerbottenskusten och på E4.

– Det man ska tänka på är att kolla väglaget där du ska åka, exempelvis på vår hemsida, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Det är också Alla helgona-helg och höstlov. Därför är folk är ute och rör på sig och det är mer trafik än vad det brukar vara, fortsätter han.

– Det är olyckligt att kommer i samband med höstlovet. Vår uppmaning är att ta det lugnt i trafiken, planera resan i god tid, hålla avstånd och att anpassa sin körning efter rådande väglag och köra mer sakta.

Under lördagen flyttas de problem som på fredagen råder på vägarna i Gävleborg och Västernorrland upp till Västerbottens kustland.

– Det blir först snö och sedan regn vilket är mindre bra. Om det kommer regn på en snöig vägbana är det inte optimalt alls, det blir också svårt när det är på en isig vägbana. 

Trafikverket försöker salta för att halkbekämpa men när det kommer regn så sköljs det bort. Och det problemet kommer att finnas under lördagen längs med E4 hela vägen upp till Luleå.

I inlandet kommer också nederbörd men där faller det som snö och det är mycket enklare att hantera, fortsätter han.

– Där kan det komma tio centimeter snö och det kan vi hantera. Men kombination snö som sedan blir regn och en temperatur som ligger runt noll – det blir en utmaning att halkbekämpa.

Han säger att Trafikverket har full bemanning samt extra bemanning i beredskap, men att de trots det måste prioritera de trafiktäta vägarna. Det lägre trafikerade vägnäten blir ännu mer utmanande att kunna hålla i ett gott skick.

– E4 har högsta prioritet. Men exempelvis väg 95 har ganska mycket trafik och är en sådan väg som också kommer att prioriteras.

I fjällen säger han att det kan bli stenhårda vindar, men att de inte fattat något beslut om att stänga av fjällvägarna i nuläget. Trafikverket kan också stänga av en järnvägsbana om den inte skulle kunna gå att trafikera. 

– I nuläget finns inga banor stängda och inga planer på det heller i nuläget. Däremot kan tågoperatörer välja att stänga in avgångar om de ser risker med att köra.

På söndag kommer volymerna i nederbörd att avta och det gäller för hela ovädret upp till Luleå.

– Även om problemen på vägarna då blir mindre och att läget stabiliseras då, så kan det fortfarande vara störningar under hela helgen, säger han.

Enligt Martina Nord, presskommunikatör på SJ, kan vädret komma att påverka tågtrafiken i helgen mellan Stockholm och Umeå.

– Men eftersom det är väderrelaterat vet vi inte riktigt än hur det kommer att se ut. Vi avvaktar och ser hur det blir, förhoppningsvis kommer allt att gå som vanligt men med vädrets makter vet man inte hur det blir.

Resenärer som har biljett mellan Stockholm och Umeå den 4 – 6 november har möjlighet att avboka eller omboka sin resa om man är orolig över att det blir svårt väder.

– Känner man att man vill ta det säkra före det osäkra så kan man avboka eller omboka sin resa utan kostnad.

Vy tåg bedriver bland annat trafiken åt Norrtåg och nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik. På fredagseftermiddagen finns inga inställda avgångar till följd av ovädret.

– I nuläget är inga tåg inställda. Vi tar del av SMHI:s vädervarningar och följer det så gott som det går. Vi kommer att vidta åtgärder om det finns av behov av det, säger Elisabeth Rönnlund, planeringschef på Vy tåg. 

Hon säger att det brukar vara lite högre tryck på bokningar under höstlovet men kan inte säga hur fullbelagda tågen är.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!