Nationellt registreras allt fler av A-traktorer och de senaste två åren har ökningen tagit ordentlig fart. På bara två och ett halvt år har antalet i landet fördubblats. Det skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande, rapporterar Västerbottens-Kuriren.
– Vi har inte sett så stor ökning tidigare. Det här saknar motstycke i historien. Jag har inga uppgifter över hur det såg ut på 70- och 80 talet, men under de senaste tio åren har det inte varit så här, det finns inte på kartan, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
I Stockholm har antalet A-traktorer ökat mest procentuellt sett under det senaste året. Med en ökning på 37 procent rullar det under juli i år 3 149 stycken A-traktorer i länet. I Västerbotten rullade 1 928 A-traktorer på vägarna för ett år sedan. I dag har de blivit 25,3 procent fler och 2 415 stycken rullar i dag i länet.
– Ökningen är inte lika stor i Västerbotten som i andra delar av landet och man kan naturligtvis spekulera i vad det beror på. En tes är att många av dem som är potentiellt intresserade av att köra A-traktor redan gjort slag i saken i länet där det är glesbygd och långa avstånd.
2020 förändrades reglerna för fordonen. Då blev det blev möjligt att spärra hastigheten med elektroniska metoder. Den infördes för att det skulle vara möjligt att bygga om modernare bilar till A-traktorer. Det kan vara en anledning till den ökade populariteten.
– A-traktorer är på modet. Det går trender i allt och det här med A-traktor är väldigt populärt just nu.
Fler A-traktorer är emellertid inte helt oproblematiskt. Det förekommer att bilarna hastighetsspärr sätts ur spel för att det ska gå att köra dem snabbare än tillåtna 30 kilometer i timmen.
– Det är livsfarligt. Det finns inget krav på bilbälte i en A-traktor. Är det en 15-åring som kör en manipulerad A- traktor utan bälte, vad händer då när smäller? Det är inte bara ett trafikbrott utan farligt och kan faktiskt innebära död.
Transportstyrelsen har fått i uppdrag att se över reglerna kring fordonen, bland annat för att se över möjligheterna att införa krav som gör det svårare att manipulera fordonen.
Västerbotten
Skellefteå 590
Malå 45
Norsjö 75
Robertsfors 105
Lycksele 233
Umeå 599
Åsele 81
Vilhelmina 154
Vännäs 134
Dorotea 59
Sorsele 36
Storuman 67
Vindeln 77
Bjurholm 38
Nordmaling 122
Emmilie Haglund/Västerbottens-Kuriren