Fem personer omkom i trafiken i Västerbottens län 2022 jämfört med fyra år 2021, sju år 2020 och fem år 2019.
– Det har varit ganska konstant. Vi har också relativ lågt antal, men helst vill man så klart ha noll eller så lågt som möjligt. Det är ett gemensamt ansvar vi har, att ta det lugnt där ute, säger Roger Nilsson, gruppchef på trafikpolisen Umeå, till VK.
Antalet svårt skadade har varit strax över 90 personer per år i länet de senaste fyra åren förutom det första pandemiåret 2020 då antalet svårt skadade var 75.
– Sedan är det synd att det går åt fel håll i landet som helhet, säger Roger Nilsson.
På riksnivå syns en ökning efter pandemin. Under 2022 omkom 220 personer i vägtrafikolyckor. Det är 13 fler jämfört med snittet för 2020 och 2021 då 204 respektive 210 personer omkom. Året innan pandemin, 2019, omkom 221 personer.
– Vi ser att utvecklingen av vägtrafikolyckor med dödlig utgång är tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Vi ser samma utveckling av trafikflöden, det vill säga antal fordon som kör på vägarna, där nivåerna ökat efter pandemin, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör i ett pressmeddelande.
Av bilisterna omkom 46 i mötesolyckor och 36 i singelolyckor. Av motorcyklisterna omkom 15 i singelolyckor.
– När det gäller olyckstyp så har singelolyckor minskat från att tidigare varit klart dominerande. Istället ökar mötesolyckorna i jämförelse med tidigare år. En annan olyckstyp som har ökat under 2022 är A-traktorolyckor, säger Jonas Bjelfvenstam.
Över tid har antalet omkomna och svårt skadade minskat kraftigt i den svenska vägtrafiken.
– En hög andel av de svårt skadade och omkomna är cyklister och andra oskyddade trafikanter. Antalet svårt skadade cyklister uppgick 2022 till 358 enligt Transportstyrelsens preliminära siffror, vilket är det högsta antalet på 20 år, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Han anser att det behövs en satsning på fler och bättre cykelvägar.
– Det finns en betydande risk att antalet allvarliga olyckorna med oskyddade trafikanter kommer att fortsätta öka framöver med tanke på att elcyklar medför högre hastigheter, att elsparkcyklarna ökar i antal och att det sätt offensiva politiska mål för att öka cyklingen, säger Tony Gunnarsson.