Patientnämnden: ”Stor gråzon – vi nås ju inte av allt”

”Det som oroar mig mest är fallen där patienter upplever att de inte lyssnats på och inte tagits på allvar.” Det säger Gunnar Viklund, ordförande i patientnämnden i Västerbotten.

Gunnar Viklund är ordförande i patientnämnden i Västerbotten.

Gunnar Viklund är ordförande i patientnämnden i Västerbotten.

Foto: Alf Lindmark/Region Västerbotten

Västerbottens län2020-10-07 07:00

Klagomålen som rör coronapandemin som lämnats till patientnämnden ger ingen fulltäckande bild av läget, fortsätter Gunnar Viklund.

– Nej, jag tror att gråzonen är stor. Det är fortfarande många som inte lämnar in sina klagomål till oss, som kanske inte vet att de kan det. Det vill vi jobba på att förändra, säger han.  

Han uppmanar alla som upplevt brister att kontakta patientnämnden. Nämnden för kritiken vidare – en del ärenden går till de enskilda enheterna, som får svara. En del förs vidare till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. 

På nämndens senaste möte diskuterades de klagomål Norran nu redogör för. 

Vad ser du som allvarligast av det ni fått till er?

– Det allvarligaste, det som oroar mig mest, är nog de som upplever att de inte tas på allvar, säger Gunnar Viklund.

Kan inte sådana anmälningar signalera att sjukvården inte hunnit med?

– Jo, det kan det. Nu har vi i Västerbotten inte haft en så ansträngd situation som flera andra län har haft. Men självklart har pandemin påverkat. Och det finns garanterat fler klagomål vi inte nåtts av. Pandemin är inte över så detta är en situation vi måste fortsätta övervaka. 

Patientnämndens sammanställning ska nu överlämnas till andra instanser, exempelvis hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Sedan tas varje enskilt ärende självklart vidare, varav en del kanske hamnar hos IVO.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!