IT-stoppet inträffade strax före åttatiden på torsdagsmorgonen.
– Jag försöker skapa mig en bild själv av vad som har hänt, säger Per Strömbro till VK och fortsätter:
– Men det ser ut som att vi har ganska stora problem med några nätverk.
– Det jag kan säga är att vi hade ett servicefönster i natt och nu på morgonen har vi problem med åtkomsten till nätverket, och vi håller på att felsöka nu, säger Johannes Hörnberg, verksamhetschef på Nus.
Norrlands universitetssjukhus har med anledning av händelsen gått upp i stabsläge.
– Det här är ett fel som påverkar hela Region Västerbotten.
Någon prognos när det kan vara avklarat?
– Nej, går inte att säga nu. Teknikerna jobbar intensivt med att hitta felet.
Anna Brodin är distriktssköterska på Tärnaby sjukstuga. Hon bekräftar att It-problemen gäller hela Region Västerbotten.
– Vi kan inte komma in i våra datorsystem. Vi kan inte se i några journaler och doktorer kan inte skriva ut recept, säger hon.
Johan Thunberg sitter i den lokala staben i Umeå som arbetar med att hantera de uppkomna IT-problemen.
– Det vi vet just nu är att vi har bekymmer med IT-systemen, vilket bland annat innefattar våra patientjournaler. Vi håller på att försöka kartlägga utbredningen av de här problemen och exakt vilka konsekvenser det får, säger han.
Hur fungerar vården i ett sådant här läge?
– Just nu fokuserar vi på att kunna upprätthålla våra akuta verksamheter, som akuta operationer, intensivvård, akutmottagning och liknande. Selektiva operationer och planerade besök kan också utföras men i mer begränsad omfattning.
Har ni någon prognos för när problemet kan vara löst?
– Inte som det ser ut just nu. Vi kommer att gå ut med ett pressmeddelande smed mer information så fort vi har lägesbilden klar för oss.
Även växeltelefonin i regionen uppges vara drabbad, antingen av att det är många som ringer eller av IT-problemen som sådana. Vi har under torsdagsförmiddagen pratat med en kvinna som suttit och väntat på svar i 50 minuter.
Röntgenkliniken vid Skellefteå lasarett har skickat hem patienter som hade en tid inbokad.
– Delar av patienterna blev hemskickade. Eftersom vi inte hade igång systemen har vi inte kunnat utföra röntgen för de tidsplanerade besöken. De akuta har vi kunnat genomföra, säger Eva-Marie Forsell, avdelningschef för röntgen.
Hon uppskattar att ett tiotal patienter berördes. De som har bokat en tid senare under torsdagen kommer dock att kunna röntgas.
– Vi har inte ringt och stoppat patienter från att komma hit utan enbart skickat hem patienter som har kommit hit enligt tidsbokningen.
Vid 10-tiden på torsdagen var problemet åtgärdat och arbetet kunde börja med att starta upp alla system igen.
– Grundproblemet är nu löst, felet är åtgärdat och vi jobbar nu med att verifiera samtliga system. Just nu startar allting igång igen och vi har nu full funktionalitet, säger Johannes Hörnberg, verksamhetschef IT i region Västerbotten.