Oklart svar om järnvägens framtid hos blivande regering

Kommer Norrbotniabanan fortfarande att byggas med en ny regering? Norran skickade ut en enkät till Kristdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna.

Finns det en risk att Norrbotniabanan inte byggs eller kommer en ny regering att fortsätta lägga räls? Norran skickade en enkät till politikerna.

Finns det en risk att Norrbotniabanan inte byggs eller kommer en ny regering att fortsätta lägga räls? Norran skickade en enkät till politikerna.

Foto: Ulrika Nohlgren

Västerbottens län2022-10-05 12:00

I Norrans valchatt skrev Moderaternas Andreas Löwenhöök att han var tveksam till S vallöfte om att bygga Norrbotniabanan. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sa vid första rälsläggningen att de avsatt miljarder för att bygga banan och att det var viktigt att få rälsen på plats "så att Moderaterna inte kan riva upp den".

Enligt honom var det enda som kunde äventyra banan just detta. Han pekade på att Norrbotniabanan var med i infrastrukturplanen 2005 men togs bort när det blev maktskifte 2006.

Efter valet sa gruppledare Joakim Wallström (V):

– Tidigare när det var en borgerlig regering så gick allt i stå här i norr, Norrbotniabanan bland annat. Folk verkar ha kort minne. I Skellefteå och norrut är vi otroligt beroende av statsmakterna för att bygga ut infrastrukturen. Blir det istället så nu att man väljer att satsa mer söderöver där det finns fler röstberättigade?

Kommunalrådet Lorents Burman (S) sa nyligen i en intervju för SVT att det fanns en oro över vad en ny moderatledd regering ska innebära för bygget av järnvägen.

Moderaternas Andreas Löwenhöök säger i samma intervju att det är skrämselpropaganda och att de partier som är aktuella för regeringsbildningen kommer att vilja bygga Norrbotniabanan.

Men vad säger de om banan från partierna nationellt? Norran skickade ut en enkät till de fyra regeringsaktuella partierna. Svaren som kommer, efter påminnelser, är inte lika tvärsäkra som Andreas Löwenhööks.

Efter ett par dagar svarar Moderaternas pressekreterare Tom Samuelsson:

– Vi avböjer kommentar i nuläget, men får säkert anledning att återkomma i ärendet när regeringsbildningen är klar.

Ett liknande svar får vi från Sverigedemokraternas Emma, på pressavdelningen:

– Hej igen Ulrika, med respekt för förhandlingarna kan vi tyvärr inte svara på detta just nu. Du är välkommen att återkomma med din frågeställning när förhandlingarna är klara.

Kristdemokraternas nya talesperson i Trafikutskottet Magnus Oscarsson svarar på Norrans frågor. Men svaret är inte glasklart.

Han skriver att KD tidigare motionerat om att Norrbotniabanan ska byggas. Partiet bedömer att det är ohållbart att investera i nya stambanor för höghastighetståg, precis som de övriga tre partierna i majoriteten.

– Istället bör vi fortsätta att satsa på att rusta upp befintliga vägar och järnvägar samt bygga ut nya sträckor som behövs för att öka kapaciteten och funktionaliteten i det svenska väg- och järnvägsnätet.

Han skriver att KD poängterat behovet av helhetssyn i järnvägsinfrastrukturen för att samhällsnyttan av investeringarna ska bli total.

– Svensk politik för järnvägen har länge präglats av att man bygger enskilda sträckor utan att bygga färdigt själva stråken, vilket gör att vi inte får ut full samhällsnytta av gjorda investeringar.

Liberalernas Helena Gellerman svarar däremot något tydligare:

– Liberalerna står bakom den tidigare regeringens anslag till Norrbotniabanan. Liberalerna hade ingen avvikande mening i den delen där budgeten presenterades.

Hon skriver även att Liberalernas mål är att Norrbotniabanan ska färdigställas.

Utgör regeringsskiftet ett hot mot nuvarande tidsplan för Norrbotniabanan?

– Min bedömning är att det finns ett stort intresse bland de fyra partier som bildar regeringsunderlag för Norrbotniabanans färdigställande.

Frågorna

Avser ert parti att avsätta pengar för att fortsätta bygget av Norrbotniabanan från Dåva till Skellefteå så att den kan stå klar 2030?

 Avser ert parti att avsätta pengar för att fortsätta arbetet med att bygga Norrbotniabanan norr om Skellefteå till Luleå?

 Utgör regeringsskiftet ett hot mot nuvarande tidsplan för Norrbotniabanan?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!