Ny medieplattform för miljardboomen i norr lanseras

Norr Media lanserar den nya redaktionella satsningen "Framtidsfabriken". På plattformen samlas fördjupad journalistik om utvecklingen i Norrbotten och Västerbotten, där enorma investeringar i grön industri skapar snabb tillväxt och en utmanande samhällsomvandling.

Peter Lindvall, ansvarig utgivare för NSD, Helena Strömbro Ershag, ansvarig utgivare för Norran, Mari Gustafsson, ansvarig utgivare för Piteå-Tidningen och Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef för Norr Media.

Peter Lindvall, ansvarig utgivare för NSD, Helena Strömbro Ershag, ansvarig utgivare för Norran, Mari Gustafsson, ansvarig utgivare för Piteå-Tidningen och Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef för Norr Media.

Foto: Norr Media

Västerbottens län2022-03-03 10:30

Mer än tusen miljarder kronor ska investeras i Norrbottens och Västerbottens näringsliv de kommande åren, när både gamla och nya aktörer driver omställningen till en hållbar produktion av energi, batterier, stål och drivmedel. Lika mycket pengar beräknas gå till byggande och infrastrukturprojekt och behovet av inflyttad arbetskraft har exploderat. 

Medan miljardinvesteringarna presenteras på löpande band kämpar kommunerna för att hinna med. Bland utmaningarna finns kompetensförsörjning, bostäder, utbyggd samhällsservice och miljöfrågor.

– Allt hänger ihop och vi behöver addera dessa aspekter till vår traditionella bevakning av nyhetshändelser. Det regionala perspektivet är jätteviktigt, med allt fler samarbeten där vi är beroende av varandra och påverkas lokalt även av det som händer i intilliggande kommuner, säger Mats Ehnbom, Norr Medias vd som tillsammans med redaktionscheferna Lenitha Andersson-Junkka och Helena Strömbro Ershag har initierat satsningen.

– Dessutom finns ett högintressant globalt perspektiv, där Norrbotten och Västerbotten ligger i framkant för industrins omställning.

Satsningen innebär att journalistik på ett antal temaområden samlas på en särskild digital plattform kopplad till nyhetssajterna nsd.se, kuriren.nu, pt.se och norran.se. En redaktör har anställts för att producera innehåll och samordna arbetet mellan redaktionerna. 

På Framtidsfabriken kan läsarna följa industrietableringarna, samhällsomvandlingen, människorna som på olika sätt påverkas och ny forskning och kunskap inom området. Dessutom ges utrymme för åsikter och debatt.

– Vi har höga ambitioner med att utveckla det journalistiska berättandet och göra riktigt intressant innehåll som också lockar nya läsare, säger Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef för NSD, Kuriren och Piteå-Tidningen.

– Genom att samla materialet på en egen plattform med ett eget utseende blir det också mer lättillgängligt för läsarna, säger Helena Strömbro Ershag, Norrans redaktionschef.

På Framtidsfabriken finns även kommersiella ytor och möjlighet för olika samhällsaktörer och företag att sprida sitt eget innehåll. Huvudpartners är Sparbanken nord, Stiftelsen Skelleftepress och Luleå tekniska universitet.

– Journalistiken är som alltid helt oberoende, men våra partners står bakom satsningen som helhet och ser vikten av att vi gör det här. De arbetar själva med utvecklingsfrågor i samhället och kan nå ut brett genom våra kanaler, säger Ann-Sofie Lund, försäljningschef för Norr media, och fortsätter:

– Med Framtidsfabriken blir det möjligt även för mindre aktörer att synas i en relevant miljö, till exempel med kommunikation kring sina arbetsgivarvarumärken. Vi erbjuder särskilda premiumplaceringar, native-paket och andra samarbeten.

 Norr Media knyter med Framtidsfabriken ihop såväl sina redaktioner som försäljningsavdelningarna på de olika orterna mer. Det blir det första gemensamma stora projektet som drivs inom mediebolaget som bildades vid årsskiftet 2019/2020.

– Vi finns precis där utvecklingen sker och har redan oslagbar räckvidd och miljontrafik på våra nyhetssajter. Vår kärna är att skapa samhällsnytta och det kan vi göra ännu bättre genom den här satsningen, säger Mats Ehnbom.

Framtidsfabriken

På Framtidsfabriken kan läsarna följa industrietableringarna, samhällsomvandlingen, människorna som på olika sätt påverkas och ny forskning och kunskap inom området.

Det finns också kommersiella ytor och möjlighet för olika samhällsaktörer och företag att sprida sitt eget innehåll. Premiumplaceringar, native-paket och andra samarbeten erbjuds. 

Huvudpartners är Sparbanken nord, Stiftelsen Skelleftepress och Luleå tekniska universitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!