Totalt inträffade 367 skoterolyckor i Sverige under 2023, varav tre med dödlig utgång. Året innan inträffade 315 olyckor och sju av dem slutade med att personer dog, enligt Transportstyrelsens siffror. Den vanligaste orsaken till de allvarliga olyckorna var kollisioner med fasta föremål.
Jämfört med 2021 har olyckor med snöskoter ökat kraftigt i de fyra nordligaste länen, och polisen vill nu se att trenden bryts.
– För att snöskoterolyckorna ska minska måste den enskilde ta mer ansvar. Desto fler skotrar som är i drift desto fler olyckor, säger Daniel Pettersson, chef på trafiksektionen i polisregion Nord.
– Vi kan skapa förutsättningar för att antalet olyckor ska minska i form av kontroller, utbildning och närvaro ute i terrängen. Men, i slutändan är det den enskilde skoterföraren som måste ta ansvar för sin egen säkerhet.
Enligt polisen inträffar flest skoterolyckor i de fyra nordligaste länen, samt i Dalarna, under mars och april.
Förutom att skoterförare ska ta ansvar för att förebygga olyckor, säger Daniel Pettersson att det är viktigt att lagar och regler efterlevs under skoterturen.
– Vi har enorma ytor att kontrollera och det blir ett problem när skoterförare till exempel kör sönder terrängen. Även där vill jag poängtera det egna ansvaret. Vi måste få till en ändrad attityd. Alla ska vilja göra rätt.