Läraren anställdes på skolan höstterminen 2022 och fick Skolinspektionens ögon på sig hösten 2023, sedan en vårdnadshavare hört av sig.
Skolinspektionen kontaktade då skolans rektor, som berättade att läraren sagt upp sig.
Det skedde efter ett antal händelser som utretts av skolan, och som Skolinspektionen därefter har gått vidare med.
Bland annat ska läraren ha använt n-ordet vid flera tillfällen, sagt att mörkhyade elever inte syns intill ett svart piano och härmat mörkhyade elever med förvrängd röst.
Vidare har en elev berättat att läraren sagt att svarta är slavar, att svarta borde sluta spela musik och att "svarta är här nere" och pekat på golvet och "vita här uppe" och pekat uppåt.
”Eleverna upplever att läraren är rasistisk och särbehandlar elever utifrån detta”, skriver Skolinspektionen.
Enligt skolans utredning upplever både elever och personal att läraren behandlar eleverna olika. Det handlar till exempel om att en del får högljudda tillsägelser för vissa beteenden medan andra inte får det, och att vissa får ställa frågor men inte andra.
Dessutom ska läraren ha gjort utfall mot vänsterhänta elever och bland annat sagt att ”vänsterhänta är bara trams”.
Utredningen visar också att elever och skolpersonal upplever att lektionerna är otydliga, att det är svårt att förstå vad läraren vill och att läraren blir arg när eleverna inte förstår.
Det har i sin tur lett till att elever är rädda för läraren – i vissa fall så rädda att de vägrar gå på dennes lektioner.
Läraren bestrider i sin tur anklagelserna, och nekar både till att ha kallat någon för n-ordet och till att ha pratat illa om vänsterhänta.
I stället framhåller läraren att hen har bemötts av oförskämdhet och respektlöshet från elever på skolan, och därför har behövt skärpa tonläget mer än förväntat.
Läraren menar också att det har känts pressande att ha annan personal i klassrummet.
Skolans utredning utmynnade i ett möte mellan skolledningen och läraren i november 2023 – ett möte där läraren sa upp sig med omedelbar verkan.
Samma höst inledde Skolinspektionen sin utredning, där myndigheten även undersökte hur det sett ut på lärarens tidigare arbetsplatser.
Resultatet visar att det har funnits liknande problem i tre av de fyra kommuner som läraren jobbat i under perioden 2016–2023.
”Det har återkommande funnits en uppmärksammad problematik kring brister i lärarens bemötande av elever och/eller förmåga att leva upp till yrkesrollen”, skriver Skolinspektionen, som nu har gjort en anmälan till Lärarnas ansvarsnämnd och begärt att lärarens legitimation ska dras in.
Chefen för den aktuella skolan beskriver lärarens beteende som jätteallvarligt och helt oförenligt med skolans värdegrund. Chefen säger också att skolan agerade omedelbart och startade en utredning så fort de fick kännedom om vad som hänt:
– Det finns ju också en anledning till att läraren inte är kvar, säger skolchefen.
Hur har eleverna mått efter det här?
– Efteråt har de nog mått ganska bra. Men när det dök upp var det turbulent. Det fanns nog alla känsloyttringar, vissa var arga, vissa var ledsna.
Skolans utredning startade hösten 2023, då hade läraren jobbat ett bra tag, varför dröjde det så länge?
– Vi agerade när vi fick signalerna. Det kom fram en enskild händelse och när vi började nysta upp det fick vi mer information. Vi fick inte de här signalerna under vårterminen.
Skolinspektionens utredning visar att det funnits problem i två kommuner där läraren jobbat tidigare, kollades inte referenserna?
–Jo, den dåvarande rektorn kollade referenser, det gör vi alltid. Jag var inte med själv, men det jag vet är att det fanns, inte sådana här signaler, men vissa svårigheter, och att det behövdes lite stöd för att få klassrumssituationen att fungera.
– Men det kom inte fram något på den här nivån. Då hade vi aldrig rekryterat överhuvudtaget.
Gör ni något särskilt för att säkerställa att något liknande inte händer igen?
– Vi ska följa de rutiner vi har när det gäller referenstagning. Det vi har funderat på är visselblåsarfunktionen för anställda i kommunal verksamhet: hur får vi snabbare fram från elever att de upplever att de blivit utsatta? Det tittar vi över nu.