Region Nord omfattar Sveriges fyra nordligaste län och spänner över mer än halva landets yta. Där finns cirka 1 000 eftersöksjägare.
Jämfört med januari 2020 har antalet viltolyckor nära på fördubblats. Det innebär också att uppdragen för eftersöksjägarna ökat.
– Jag har arbetat som viltsamordnare 13 år och aldrig varit med om något liknande, säger Joacim Lundqvist.
Enligt statistik över djurpåkörningar i Skellefteå, Norsjö och Malå har det från den 1 januari till den 16 februari 2021 rapporterats in 39 älgolyckor. Samma tidsperiod förra året rapporterades 15 älgolyckor (se kartbilderna).
Behövs fler eftersöksjägare?
– Jag tycker andelen vi har nu är tillräcklig och jag vill också säga att de gör otroligt stor skillnad.
Hur ofta handlar det om smitningsolyckor?
– Det är inte så vanligt, men det är klart att det förekommer, mest kring rådjur. De kan toucha bilen och sedan skutta iväg. Men de kan ofta skada sig och behöver hela sin kropp för att klara sig i all den här snön. Därför är det viktigt att alltid anmäla om man kört på ett rådjur, även om det sprungit iväg, säger han.
Han säger också att snömängden ställer till problem för skogens djur och att plogvallarna gör att de inte alltid kan lämna vägbanan, vilket kan orsaka olyckor.
– Även om man kantskärar vägar, så kan man också behöva kantskära den andra snövallen, längre in från vägrenen, säger Joacim Lundqvist.
Då kan djuren ta sig tillbaka till skogen igen, menar han.
– Nästa aspekt till djurpåkörningar är trafikanterna. Man har för hög hastighet i de här områdena där vi har mycket vandringsälgar, så där ska man hålla lägre hastighet. Sedan håller trafikanter inte heller tillräckligt avstånd till framförvarande bil.
Vid vissa vägavsnitt kan det ligga massor med älgar och vila bara en liten bit från vägbanan. De syns inte eftersom de ligger ner.
– Ser man en älg så kan man i nuläget utgå ifrån att det finns fler. Då ska man definitivt ta det oerhört lugnt. De är stora och kör man på en älg kan det också dröja flera timmar innan man får hjälp.
Det görs insatser för att försöka minska antalet djurpåkörningar, en är stödutfodring.
– Vi kallar det skyddsutfodring. Syftet är att försöka locka djuren från vägarna och det är jaktlag eller älgskyddsområden som betalar det, säger Joacim Lundqvist.