Småprylar skickas i jättekartonger

En liten mascara skickades i en onödigt stor låda, och en klänning kom i en gigantisk kartong. När VK granskar nätbutikerna håller flera av företagen med om att deras förpackningar är onödigt stora och därmed inte alls klimatsmarta. ”Vi hade kunnat göra jobbet bättre”, säger vd på Nordic Nest. ”Det verkar ha skett en miss”, säger Åhléns försäljningschef. ”Olyckligt”, säger PR-chefen på Tiger of Sweden. ”Måste ha blivit en miss i hanteringen”, säger en ansvarig på Lyko.

Små glödlampor i en onödigt stor kartong. Nätbutiken Nordic Nest skickade mest luft i paketet av alla nätbutiker vi beställde från.

Små glödlampor i en onödigt stor kartong. Nätbutiken Nordic Nest skickade mest luft i paketet av alla nätbutiker vi beställde från.

Foto: VK

Västerbottens län2021-12-06 20:00

Nyligen var det Black friday och framöver är det julhandel. Många nätbutiker väntas maxa sin försäljning, men hur klimatsmart packar de sina varor inför att de skickas till kunden? Västerbottens-Kuriren har klimatgranskat nätbutikerna.

Enligt Postnord består i snitt 30 procent av varje e-handlat paket av luft och plast. Luftfyllda paket innebär att fler lastbilar behövs, vilket förstås är dåligt för miljön.

Med smartare och mer luftsnåla förpackningar skulle var tredje transport kunna undvikas, enligt beräkningar av Postnord som via allmänhetens nomineringar vill kora Årets airfluencer, alltså det e-handelsföretag som packar luftsnålast.

Vi bestämde oss för att undersöka nätbutikernas förpackningar, och gjorde flera beställningar från olika branscher.

undefined
Många av paketen vi beställde bestod mest av luft.

Vi beställde två förpackningar med små glödlampor till en adventsstake från inrednings- och designföretaget Nordic Nest. Glödlampor är förvisso ömtåliga, men kartongen kändes på tok för stor.

Vi kontaktar Nordic Nest där vd Bank Bergström berättar att glödlamporna borde ha packats i deras minsta emballage.

– På bilden ser det ut som att vi har valt det näst största och även missat att skära ner kartongen till halva höjden. Här hade vi helt enkelt kunnat göra jobbet med att minska fraktvolymen bättre även vi gjort, säger Bank Bergström.

undefined
Små glödlampor i en onödigt stor kartong. Nätbutiken Nordic Nest skickade mest luft i paketet av alla nätbutiker vi beställde från.

Från nätapoteken Apotea, Meds och Apoteket Hjärtat beställde vi Alvedon. Alla tre kom direkt till vår brevlåda, och de tre ytterkartongerna var ungefär lika stora. De var förvisso låga i höjd, men medicinaskarna skvalpade runt rejält i sidled.

Björn Thorngren, vd och grundare på Meds, säger att det är viktigt att deras varor skyddas från åverkan eftersom det handlar om medicin.

– Du ser ut att ha fått den minsta storleken vi har, så den är korrekt packad. Det kan möjligtvis finnas ännu mindre paketstorlekar att ta in, men samtidigt är det ovanligt och inget vi rekommenderar att beställa enbart en produkt åt gången. Genom att använda oss av en minsta köpgräns på 100 kronor för fri frakt styr vi kunderna mot ett mer klimatsmart agerande, säger Björn Thorngren.

undefined
Nätapoteken Apotea, Meds och Apoteket Hjärtat skickade i lådor som var ungefär lika stora.
undefined
Cocopanda och Lyko levererade en mascara på helt olika sätt.

Vi beställde också mascara från två nätbutiker – Lyko och Cocopanda. Cocopanda skickade i ett vadderat kuvert som kom direkt till vår brevlåda medan Lyko i stället valde en förhållandevis stor kartong.

Varför skickar ni i en liten mascara i en kartong?

– Det måste ha blivit en miss i hanteringen. En mascara ska paketeras i ett varubrev. Vi vill ha så lite luft som möjligt, säger Tom Thörnblom, hållbarhets- och kommunikationsansvarig på Lyko.

Han berättar att Lyko har 13 olika förpackningar att välja mellan och att personalen utbildas för att paketera med så lite luft som möjligt. Lyko har gjort insatser för att minimera luften i sina transporter, bland annat halverade de förra året tjockleken på sina ytterkartonger, från 3 till 1,5 millimeter.

– Det kanske inte låter som någon stor förändring, men den gjorde att vi på ett år sparade 37 långtradare med släp till vårt lager, säger Tom Thörnblom.

undefined
Adventsstjärnorna från Åhléns levererades i två olika stora lådor. Frågan är om det ens behövs någon extra ytterkartong när själva förpackningen redan är så stabil.

Två beställningar överraskar oss. Det handlar om Åhléns och Netonnet.

Från Åhléns.se beställer vi två exakt likadana pappers-adventsstjärnor, i två separata beställningar. Vi hämtar ut stjärnorna i varuhuset i Umeå, och får dem i två olika stora ytterkartonger. Den ena kartongen är dubbelt så hög som den andra.

Vi kontaktar Åhléns för att fråga varför.

– Det verkar ha skett en miss vid packningen i detta fall, säger Andreas Stenman, försäljningschef på Åhléns, och berättar att deras emballage ska väljas utifrån varans storlek och så att den inte riskerar att skadas i transporten.

Varför packar ni adventsstjärnan i en extra ytterkartong? Den ligger ju redan i en stabil låda, och eftersom vi hämtar den i butiken riskerar ju ingen utomstående att skada den.

– Ytteremballaget gör att varans eget emballage inte skadas. För att rätt vara ska hamna hos rätt mottagare krävs en adressetikett, och vi fäster inte adressetiketten direkt på stjärnans egen låda eftersom varan då blir osäljbar om kunden önskar returnera den.

Jag som kund vill välja en så klimatsmart transport som möjligt. Är det då bättre att beställa och hämta ut varan i ett av era varuhus, eller att hämta ut det hos ett ombud?

– Vi rekommenderar vårt click and collect-flöde där kunden hämtar ut sin beställning i varuhus. De beställningarna samdistribueras med övriga varor som ska till varuhusen och därför undviker man extra transport, säger Andreas Stenman på Åhléns.

undefined
De två mobiltelefonerna från Netonnet kom i två olika stora kartonger.

Ungefär samma sak som med stjärnorna från Åhléns inträffar när vi beställer två mobiltelefoner av samma modell från Netonnet – de är också packade i ytterkartonger av olika storlek.

Många klädbutiker på nätet har gått över från skrymmande kartonger till påsar som knappt tar någon överflödig plats alls i transporten.

När vi beställde en klänning från företaget Tiger of Swedens online-shop slogs vi av hur den anlände – i en närapå gigantisk kartong. När sedan samma klänningsmodell av samma märke beställdes från nätbutiken Boozt så kom den i en påse som tar minimalt utrymme i transporten och dessutom är återanvändbar.

undefined
Vi beställde två likadana klänningar från två olika nätbutiker. Tiger of Swedens egna onlineshop packade den i en jättekartong medan Boozt valde en plastpåse.

Vi kontaktar Tiger of Sweden för att fråga varför de använder en så stor kartong.

– Det har blivit helt fel, förpackningens storlek ska överensstämma med produktens storlek. När vi nu har sett över våra packinstruktioner ser vi att en del klänningar hade en gammal instruktion om att skickas i samma kartong som kostymer, berättar Per Håkans, PR-chef på Tiger of Sweden.

De har nu ändrat på det, så att alla klänningar framöver skickas i en box som passar bättre till plaggets storlek

Är tanken att leveransen ska ge en "lyxig" känsla? Klänningen är vikt endast en gång, invirad i plast och ni skickar med en galge.

– Tanken med leveransen är att den ska spegla varumärket, både ur ett kvalitets- och hållbarhetsperspektiv. Men i detta fall blir det ju helt fel.

Ni skriver på er hemsida till kunderna att "gratis returer är bra, men de resulterar även i onödiga utsläpp". Vad tycker ni själva om ert sätt att bidra till utsläpp, med tanke på den stora kartongen?

– I detta fall bidrar vi uppenbarligen inte alls till det på ett bra sätt. På grund av dålig instruktion skickar vi en liten klänning i en alldeles för stor förpackning. Det är olyckligt.

På er hemsida skriver ni att man som kund vid en retur helst ska skicka i originalförpackningen. Kan man som kund returnera klänningen i en mindre låda?

– Man kan returnera våra produkter i valfri egen förpackning så länge det inte skadar varan, säger Per Håkans.

Paketet från klädkedjan Zara, där vi beställde en stickad tröja, jeans och stickade byxor, var relativt luftsnålt packat. Företaget Ellos skickade vår beställning i en plastpåse.

undefined
Ellos skickade i en påse.
undefined
Lådan från Zara var väl anpassad efter kläderna vi beställde.

Vad gäller leksaker och julklappar till barnen så beställde vi från tre butiker. Adventskalendern från Jollyroom kom i en kartong som var nästan dubbelt så stor som varan.

Mindre luft var det i lådan med Babblarna-figurer som vi beställde från Stor och Liten. Hårprylarna från Cdon kom i ett vadderat, luftsnålt kuvert direkt i brevlådan.

undefined
Ytterkartongen från Jollyroom var dubbelt så stor som adventskalendern vi beställde.
undefined
Kartongen från Stor och Liten var luftig i sidled, men med kanterna nedvikta var den lagom hög för leksaken vi beställde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!