Fördubblad kostnad för ambulansflyget

Det nya ambulansflyget KSA kostade Region Västerbotten 15,5 miljoner kronor under årets första tio månader. Det är nästan dubbelt så mycket som under motsvarande tid i fjol, då Babcock flög ambulansplanen. Pandemin är en del av förklaringen. Det rapporterar VK.

Svenskt Ambulansflyg har haft en tuff start med både mindre intäkter än planerat och kostnader de inte räknat med.

Svenskt Ambulansflyg har haft en tuff start med både mindre intäkter än planerat och kostnader de inte räknat med.

Foto: Andreas Sjölin

Västerbottens län2022-12-09 11:00

Svenskt Ambulansflyg, KSA, tog över efter den upphandlade operatören Babcock Air Ambulance vid årsskiftet 2021-22. Samtidigt har det skett en ökning av kostnaderna, i det närmaste en fördubbling, enligt Västerbottens-Kuriren.

Region Norrbottens ekonomidirektör Jan Ögren sade i en intervju i DN förra helgen att han är oroad över kostnadsökningarna.

– Vi är väldigt bekymrade. Det är dramatiska och besvärande kostnadsökningar.

VK har varit i kontakt med Peter Rönnholm, ekonomidirektör i Region Västerbotten:

– Det är inte helt lätt att jämföra åren då 2021 påverkades starkt av pandemin med färre antal flygtimmar som följd. Ökade priser år 2022 för bland annat bränsle påverkar också kostnadsjämförelsen.

– Att det är första året för KSA, med allt vad ett uppstartsår innebär, påverkar också jämförelsen.

Vilken blir kostnaden 2022 jämfört med 2021?

– Vi vet inte kostnaden än för år 2022 eftersom det fortfarande återstår en del av året. Jämför vi perioden januari-oktober uppgick Region Västerbottens bokförda kostnad med tidigare leverantör till 8,2 miljoner kronor för 2021 och för KSA till 15,5 miljoner kronor för 2022, svarar han.

Det innebär alltså i stort sett en fördubbling, men om man backar ytterligare ett par år bakåt visar Region Västerbottens siffror ett samband med pandemin:

2019, året före pandemin, var kostnaden 14,2 miljoner kronor för perioden januari-oktober.

2020, det första pandemiåret, var kostnaden 8,9 miljoner kronor för perioden.

Kostnaderna blir helt enkelt lägre om ambulansflyget används mindre då regionen bland annat betalar per flygtimme.

2019 användes ambulansflyget 455 flygtimmar januari-oktober.

2020 hade antalet flygtimmar minskat till 243 januari-oktober.

2021 blev det 247 flygtimmar under samma period.

2022 började ambulansflyget användas mer, 302 flygtimmar under januari-oktober. Det är 22 procent mer än året före. Det förklarar en del av den ökade kostnaden, men inte att den fördubblats.

Hur ser du på kostnadsutvecklingen?

– KSA har startats upp i år, man har på kort tid fått igång en väl fungerande verksamhet. Ur kostnadshänseende går det inte jämföra riktigt med 2021, volymerna är betydligt högre i år samt den inflation vi nu har, där bränslepriserna slår oerhört hårt, svarar Peter Rönnholm.

Region Västerbotten betalar en årsavgift på drygt 4,1 miljoner kronor för att vara med i KSA.

Utöver den fasta kostnaden finns en rörlig kostnad på 33 000 kronor per flygtimme. Nästa år höjs den till 38 000 kronor.

Tidigare upphandlade Region Västerbotten tillsammans med de övriga regionerna i norr ambulansflyget av Babcock Air Ambulance. Då var priset 29 000 kronor.

Kostnad

Här är beräkningen av Region Västerbottens kostnader för Svenskt Ambulansflyg januari-oktober 2022:

RÖRLIG: För flygtimmar jan-okt: 33 000 x 302 = 9 966 000 kr

FAST: Årsfaktura särskild avgift 4 177 056 kr (periodiserad 10 månader): 3 480 880 kr

FAST: Kredit årsfaktura särskild avgift – 572 783 kr (periodiserad 10 månader): – 477 319 kr

FAST: Årsfaktura medicinskt innehåll bemanning sjuksköterskor mm. 2 362 467 kr (periodiserad 10 månader): 1 968 723 kr

FAST: Årsfaktura bemanning koordineringscentralen 733 536 kr (periodiserad 10 månader): 611 280 kr (bedömd kostnad)

Summa jan-okt: 15 549 564 kr

Underskott 2022

KSA beräknas få ett underskott på 56 miljoner kronor 2022. Förbundsfullmäktige beslutar under torsdagen hur det ska hanteras. Förslaget är att underskottet ska återställas på tio års sikt.

Främsta förklaringen till underskottet är att regionerna använt ambulansflyget mindre än budgeterat.

Förbundsfullmäktige beslutar på torsdagen också om hur man ska hantera den stora rörligheten i priserna för flygbränsle. Förslaget är att regionerna kommer att faktureras de överskjutande kostnaderna kvartalsvis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!