Patienten fick läkemedel för sin magkatarr och skickades hem. Återkom om det inte förbättras, ska beskedet från vården ha varit. Under de kommande veckorna sökte patienten vård på hälsocentraler och akutmottagningar. Besvären förbättrades inte, i stället tillkom nya, skriver Västerbottens-Kuriren.
Till slut skickade en läkare vid en hälsocentral patienten akut till sjukhus. Där konstaterades det alltså att patienten i själva verket led av cancer. Behandling inleddes, men patienten avled kort därpå.
Region Västerbotten har gjort en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, men uppger också att fallet har utretts och att åtgärder tagits fram för att undvika att den tragiska historien upprepar sig.
Vad har man kommit fram till i Regionens utredning av händelsen?
– Jag tänker att det är en patientsäkerhetsrisk när stafettläkare jobbar och patienten får träffa flera doktorer i en och samma vårdkedja. Fragmenterad vård är en säkerhetsrisk och det måste man vara medveten om när man jobbar, säger Sonja Sundqvist, chefläkare vid Region Västerbotten.
Är det faktum att patienten träffat många olika personer inom vården anledningen till att det här har kunnat hända?
– Det kan vara en av anledningarna.
Vilka åtgärder har tagits fram för att detta inte ska hända igen?
– Dels måste vi jobba för fasta läkare att engagera och entusiasmera läkare att stanna kvar, det är en av viktigaste faktorerna rent generellt. Upprätthålla kompetens och ha en kompetensförsörjning är också viktigt. Det är viktigt att man sätter sig in i tidigare utredningar som gjorts när patienten söker igen för samma symptom.
Är det möjligt att dröjsmålet påverkade patientens chans att överleva?
– Utgången kanske hade blivit densamma. Med tidigare diagnos så hade patienten kommit under behandling tidigare, och därmed kunnat undvika en del lidande.
Vilka är dina tankar om den här händelsen?
– Jag beklagar. Det är alltid förfärligt när patienter drabbas av vårdskador. Vi har skyldighet att lära oss och undvika att det här händer igen. Vi måste jobba på ett så patientsäkert sätt vi bara kan. Det är ett högriskarbete vi har och det är viktigt med riskmedvetenhet. Det är beklagligt och olyckligt för både patienten och närstående att det dröjde med diagnosen, säger hon och fortsätter:
– Det som anmäls till Ivo är de fall där det finns risk att man missat någonting eller varit att patienten drabbats av en undvikbar vårdskada eller att man kunde ha agerat på ett annat sätt.
Emmilie Haglund/Västerbottens-Kuriren