Bröt lårbenet – fick vänta onödigt länge på vård

Patienten utsattes för onödigt lidande på grund av bristande kommunikation. Det framgår av en lex Maria-anmälan som Region Västerbotten har gjort till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Bristande kommunikation ledde till onödigt lidande för en patient.

Bristande kommunikation ledde till onödigt lidande för en patient.

Foto: TT

Västerbottens län2022-09-13 16:00

En person ramlade ett par gånger på ett kommunalt boende och kunde därefter inte stödja på ena benet. Ambulans kom till boendet men efter bedömning fick patienten stanna på boendet. Hen skulle istället söka vård nästa morgon. Någon sorts kommunikationsproblem uppstod dock mellan personalen på boendet och ambulanspersonalen, enligt ett pressmeddelande från regionen.

Nästa morgon förs personen trots allt till en sjukstuga och vidare till sjukhus. Där upptäcks en lårbensfraktur och personen opereras omgående. Utredningen konstaterar att bristande kommunikation fördröjde behandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!