Det var många glada och företagsamma ungdomar på Avion i Umeå under onsdagen då årets UF-mässa drog i gång. 101 ungdomsföretag ställde ut företag för allmänheten, det var allt från diskoföretag från Vilhelmina till renhornsbolag från Skellefteå.
– Det känns magiskt att vi äntligen är på plats, vi har väntat i år på att kunna samla alla här på samma plats, säger Julia Forsberg, regionchef för Ung Företagsamhet Västerbotten.
Det var god stämning och hungriga ungdomar som hälsade trevligt på alla besökare och ivrigt visade upp sina spännande företag. Från Skellefteå kom Linn Bergqvist och Linus Larsson som driver företaget WAIJA UF.
– Det var mamma som tipsade om att göra ljusstakar av renhorn då vi har renägare i släkten, sen kom Linus, som spelar gitarr, på att vi även kunde göra plektrum, säger vd Linn Bergqvist.
Hur gör man ett plektrum av renhorn?
– Jag sågar ut mindre delar av renhorn eller älghorn, sedan använder jag en bandslip för att få den riktigt tunn. Sen är det en del putsande för att få den fin. Den fungerar väldigt bra att spela med, säger Linus Larsson.
Plektrum av renhorn stack ut, men det fanns en hel del företag som inspirerats av trender från sociala medier som Tiktok till exempel. Ljusstakar av vinflaskor, återvinning av kläder och föreläsningar om psykisk ohälsa.
– Många unga är bra på att fånga upp trender på sociala medier. Vi ser att trenderna kommer från samhället, till exempel hållbarhet. För några år sedan var det många som köpte in billigt från Kina. Nu har nästan alla företag ett hållbarhetstänk, säger Julia Forsberg.
Ett företag som hämtat inspiration från Tiktok men själv valt att förbättra idén var Daylight UF från Maja Beskowgymnasiet. De sålde lampor som de gjort av vaser och skålar de köpt i second hand-butiker.
– Vi såg några på Tiktok som köpte in skålar och vaser från Ikea och sedan målade om och gjorde det till en lampa. Men vi har valt att göra det mer hållbart med second hand-produkter, säger Agnes Brändström.
Hur har försäljningen gått?
– Vi har sålt en hel del via sociala medier, det har blivit över 120 lampor. Vi är med och tävlar i kategorin Årets UF. Så vi hoppas på att gå vidare till riksfinalen, säger Tyra Eriksén.
Det var även företag som fick inspiration från världsläget, Vedpojkarna UF från Thoren Business School fick inspiration i den svala ekonomin och de höga elpriserna. De ville utmana vedproducenterna i södra Sverige och satsa på att ge Umeåborna lokalproducerad ved.
– Vi köper in ved från vedproducenter i Umeåtrakten, sedan paketerar vi om det i 40-literssäckar och levererar sedan veden hem till kunden, säger Isak Westerlund.
Hur har ni tänkt kring hållbarheten?
– Många bensinmackar har ved och de köper ofta in från södra Sverige. Det blir flera hundra mil i frakt i onödan då vi har skog här uppe också, säger Axel Broddeskog.
Hur har det varit att driva ett UF-företag nu under svala ekonomiska tider?
– Det är klart att det märks, men samtidigt handlar vår idé om att kunden ska spara pengar. Så lågkonjunkturen kanske till och med har gynnat oss, säger Erik Hetta, ekonomiansvarig vid Vedpojkarna UF.