Uppfinning ger nytt sätt att värma upp fordon

Ett nytt och klimatsmart sätt att värma upp fordonshytter och andra utrymmen. Innovatörerna vid Västerbottensföretaget Green Tech Concept hoppas kunna revolutionera branschen med infravärmen i sin uppfinning, internt döpt till Rigmor. Det skriver Affärsliv24.

Kärnan i kombinationsvärmaren blir över hundra grader varm med hjälp av elektrisk spänning på både 12, 24, 110 och 220 volt.

Kärnan i kombinationsvärmaren blir över hundra grader varm med hjälp av elektrisk spänning på både 12, 24, 110 och 220 volt.

Foto: Privat

Västerbotten2020-01-26 13:12
undefined
Ronnie Norell och de andra innovatörerna vid länsföretaget Green Tech Concept AB har fått patent för sin tekniska lösning som med hjälp av infravärme kan värma upp exempelvis fordonshytter och andra utrymmen.

– Vi har en världsnyhet som kan få enorm betydelse, förklarar Ronnie Norell, marknadsdirektör vid Green Tech Concept som i dagarna fått sin nya tekniska lösning godkänd av Patent- och registreringsverket.

Företagets uppfinning, som exempelvis kan komma att ersätta dieselvärmare i fordon, omvandlar elektrisk ström till infraröda värmestrålar som i sin tur hettar upp en kärna av kristalliserat kol och sedan sprider värmen från den med hjälp av fläktar.

– Denna unika kombinationsvärmare som med sina värmevågor värmer materian runt om i fordonet, i stället för den flyktiga luften, gör att det inte spelar någon roll om luften i hytten, eller utrymmet i till exempel en ambulans eller ett servicefordon vädrats ut – direkt dörrarna stängs så värms luften upp igen inom några sekunder eftersom infrapanelerna, precis som solen, ackumulerar värme i fasta föremål som sen i sin tur värmer luften och ger en jämn och komfortabel värme i hela fordonet, förklarar Ronnie Norell entusiastiskt.

Kärnan i produkten blir över hundra grader varm med hjälp av elektrisk spänning på både 12, 24, 110 och 220 volt.

– Eftersom vår produkt dessutom är flyttbar går det att hitta många användningsområden, säger Ronnie Norell.

undefined
Västerbottensföretaget Green Tech Concept hoppas att deras uppfinning "Rigmor" ska förändra hur uppvärmningen av fordon ser ut världen över.

Han betonar även hur deras kombinationsvärmare "ligger rätt i tiden" med sin utsläppsfria uppvärmning.

– Det dröjer nog inte länge innan Greta, eller någon annan, påpekar hur mycket orenade utsläpp som genereras när fordonshytter ska hållas varma med hjälp av dieselvärmare, säger Ronnie Norell till Affärsliv24.

Han förklarar hur en lastbilschaufför som övernattar och rastar i sin hytt kan spara upp till 10 liter diesel per dygn genom deras värmelösning.

– Det enda som värmaren förbrukar är ström från batteriet, som sedan laddas upp igen när fordonet startas och börjar rulla igen. För elbilar, som inte levererar värme vid stillastående, är detta klockrent eftersom de redan har batterikapaciteten.

undefined
Kärnan i kombinationsvärmaren blir över hundra grader varm med hjälp av elektrisk spänning på både 12, 24, 110 och 220 volt.

Men vad är baksidan av detta och varför har inget använt den här tekniken tidigare?

– Det är ingen som har tänkt på det här förut. Ibland är den enkla lösningen den mest geniala, säger Ronnie Norell glatt.

Enligt Ronnie Norell är tillverkningen av deras uppfinning inte heller särskilt kostsam. Han har själv sin bakgrund inom värme- och sanitetslösningar vid firman Savex och de övriga innovatörerna vid Green Tech Concept kommer från bland annat Dorotea, Bjurholm, Norge och Umeå.

Vad är nästa steg för er?

– Ett tag hade vi tänkt stå för tillverkningen av produkten själva, men nu har vi kommit fram till att det är bättre att en aktör med större resurser tar sin an det. Vi har haft ett par kontakter redan och får se var det landar, säger Ronnie Norell.

Vem har musklerna att förvalta detta och kan göra störst nytta med produkten?

Green Tech Concept presenterade sin produkt vid Noliamässan 2017 och uppmärksamheten där gjorde att man övervägde att starta produktion av kombinationsvärmaren i Dorotea. Detta eftersom bland annat företagets vd, Lasse Eriksson, har sina rötter där.

– Vår förhoppning är att produktionen, eller delar av den, ska kunna ske i Dorotea, men hur det blir beror på med vilken aktör vi kommer att samarbeta framöver, säger Ronnie Norell och tillägger:

– Vem har musklerna att förvalta detta och kan göra störst nytta med produkten är frågan vi söker svar på nu.

Niclas Holmlund/Affärsliv24

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!