Det är regeringen som har gett Trafikverket i uppdrag att identifiera de möjliga brister och flaskhalsar som finns i transportsystemen i Norrbotten och Västerbotten. Arbetet görs med tanke på de stora industrisatsningarna i norr, och behovet av väl fungerade transporter.
Trafikverket har avgränsat åtgärderna till fem områden, kopplade till LKAB, Northvolt, H2 Green Steel, Hybrit samt till övriga samlade etableringar i Luleå. Därmed prioriteras åtgärder kopplade till transporter från Luleå mot Luleå hamn, Riksgränsen och Boden, men också förbifart för E4 i Skellefteå. Norrbotniabanan finns också med.
Umeå kommun anser i sitt yttrande till Trafikverket att åtgärderna inte är tillräckliga, och att Umeå har en central roll i utvecklingen i hela norra Sverige.
– De gör en lite för snäv tolkning och fokuserar bara på ett antal etableringar, säger kommunalrådet Janet Ågren (S).
I den nationella planen för transportinfrastrukturen från till år 2033 ingår redan Norrbotniabanan. Även en mötesseparering av E4 mellan Skellefteå och Umeå finns med, och på sikt även en upprustning av tvärbanan mellan Hällnäs och Storuman.
Trafikverket ska redovisa sitt uppdrag till regeringen redan i mitten av september.
Fakta
Trafikverkets uppdrag: 1. Luleå-Riksgränsen (flera åtgärder). 2. Luleå hamn, Malmporten. 3. Norrbotniabanan. 4. E4 förbifart Skellefteå. 5. Dubbelspår Luleå-Boden, detta är ett särskilt utredningsuppdrag från regeringen.