Vid upprepade tillfällen ska körtiderna varit längre än 4,5 timmar som är maxgränsen innan chaufförerna enligt lag måste ta rast. Även dygnsvilan har varit otillräcklig vid ett antal tillfällen.
Utredningen som transportstyrelsen gjort visar även på att förarkort använts felaktigt, samt saknar manuell inmatning av uppgifter trots att detta krävs.
Vid några tillfällen ska inte heller start eller slutdestination ha angetts i färdskrivaren.
I november 2018 underrättade transportstyrelsen om sanktionsavgifterna. Bussbolaget fick då möjligheten att yttra sig i ärendet.
I ett yttrande skriver bussbolaget ett konstaterande om att det mesta är inmatningsfel och att de är ganska duktiga på kör och vilotider. Bussbolagen hävdar också att de känner sig utpekade på grund av att bolaget blivit kontrollerade ett flertal gånger och ser detta som en konkurrensnackdel.
Transportstyrelsen anser att bussbolaget brutit mot de bestämmelser som ligger under rubriken sanktionsgrundade överträdelser och får därför betala 145 000 kronor.