Förra veckan ökade smittspridningen i Västerbotten med över 200 procent. Många av de som har smittats är yngre vuxna som inte är fullvaccinerade.
– Det räcker inte att annonsera i tidningen om vi vill nå ut till de yngre. Vi måste använda sociala medier, resonerar Stephan Stenmark.
Han konstaterar att det är en utmaning att få unga att följa alla rekommendationer i takt med att vissa restriktioner har hävts. I ett möte med länsstyrelsen i början av veckan lyfte regionen behovet av gemensamma kommunikationsinsatser.
– Det kan till exempel handla om att vi tar fram affischer till gymnasieskolorna som kommunerna också kan använda fritt, säger Malin Åberg, kommunikationsdirektör på Region Västerbotten.
Förutom allmänna budskap om coronaläget gör regionen också riktade insatser mot unga i de fall det behövs.
– Vi når många ungdomar via Snapchat och andra sociala medier. Det är där den yngre målgruppen finns, förklarar hon.
Vaccinationsviljan är generellt hög. Den svåraste gruppen att nå ut till är dock yngre män, berättar Malin Åberg.
– Vissa kanske tänker att de inte blir så allvarligt sjuka, då anpassar vi våra budskap för att bemöta det. Av någon anledning är det alltid enklare för oss att nå kvinnor när det gäller vårdfrågor.
Hur tycker du att ni har lyckats informera unga om coronaläget?
– Det svårt att utvärdera varje enskild insats. Men den senaste tiden har vi till exempel haft bra räckvidd och interaktioner via Snapchat.