Så växer nätet av snabbladdare i Västerbotten

Möjligheterna att snabbladda elbilen blir större, även i Västerbottens läns inland. Flera vita fläckar på kartan ska fyllas med nya laddstationer under 2022. Men fortfarande har inte Trafikverket lyckats fylla luckorna på alla vägsträckor, skriver VK.

Möjligheterna att snabbladda elbilen blir större, även i Västerbottens läns inland.

Möjligheterna att snabbladda elbilen blir större, även i Västerbottens läns inland.

Foto: TT

Västerbotten2021-10-31 21:00

Finns det någon som vill driva en snabbladdningsstation för elbilar i Rusksele, Norrbäck, Stalon eller Slussfors?

Chansen finns just nu att få bidrag från staten med upp till 100 procent av investeringskostnaden. Ansökningsperioden pågår till den 5 november. Det rapporterar Västerbottens-Kuriren. 

Regeringen har skjutit till 150 miljoner kronor som ska göra det möjligt att köra elbil även i glesbygd. Stöden betalas ut via Trafikverket.

Trafikverket presenterade i början av året en lista med utvalda platser där staten vill se snabbladdningsstationer. 19 av platserna finns i Västerbottens län.

undefined
De röda vägarna visar vägsträckor som i dag inte täcks av laddstationer, men de flesta av dem kommer att göra det efter utbyggnaden nästa år.

Ansökningar kom in och beviljades till 15 av platserna. Senast i oktober 2022 ska snabbladdningsstationerna vara installerade.

Fyra återstår, där Trafikverket just nu gör ett sista försök. I Slussfors är en lösning på gång:

– Det finns en som är intresserad av att etablera där, säger Mona Olofsson, näringslivssekreterare i Storumans kommun.

Tanken är att snabbladdningsstationen placeras antingen vid butiken eller vid skolan.

Om intresse finns på övriga tre platser är inte känt.

Vad händer om ingen söker?

– Det vet vi inte riktigt. Vi har det här uppdraget, det här kommer att vara vår sista ansökningsomgång och vi har bara pengar i år och under 2022. Till den här ansökningsomgången har vi gjort lite förändringar och hoppas att fler ska bli intresserade, säger Hanna Eklöf, utredningsledare på Trafikverket.

Vad handlar det om då?

– Vi har sänkt våra krav på effekter som vi tror är den största anledningen till att man inte har varit intresserade på de här platserna tidigare. Det hör ihop med att ju högre effekter man har, desto högre fasta kostnader blir det för effektabonnemanget, när man sitter på elabonnemanget.

– Vi har ett grundkrav på att vi vill ha 150 kilowatts effekt, men i den här omgången tillåter vi ned till 50 kilowatt om ingen har sökt på 150. Det har också visat sig i de tidigare omgångarna att på vissa platser har det inte funnits kapacitet i elnätet för 150 kilowatt så vi hoppas nu att även de platserna ska gå att täcka med våra lägre krav.

Det här blir sista möjligheten att få de här stödpengarna.

Man kan få upp till 100 procent i bidrag för investeringen, varav upp till 75 procent i förskott. Däremot blir det inget statligt bidrag till driften eftersom det inte är förenligt med EU-lagstiftningen.

Hur ska en snabbladdningsstation vara utformad?

– Den ska för det första vara publik, det vill säga att alla ska ha tillgång till den. Man får inte stöd för att sätta den på eget område. Sedan ska den omfatta minst två laddningspunkter, så två bilar ska kunna ladda samtidigt.

Ett krav är också att bilisterna ska kunna betala för laddningen utan att vara tvungen att ansluta sig till någon kundklubb och få en bricka eller liknande.

– Vi har också krav på att laddstationen ska vara tillgänglighetsanpassad. Den ska också fungera om man är funktionshindrad, att det ska vara tillräckligt med utrymme runt och att de här laddpunkterna inte får sitta för högt, utan man ska nå dem om man sitter i rullstol till exempel.

Tack vare spridningen av snabbladdningsstationerna ska det vara möjligt att köra elbil i hela Västerbottens län, om man håller sig till de större vägarna. Trafikverket har pekat ut de geografiska platserna, men de som beviljas statligt stöd för investeringen har bestämt exakt den ska placeras. Den får vara max 3 kilometer från vägen.

– Det kan vara någon vit fläck någonstans. Det kan bero på att det inte finns något bättre ställe. Vi har 10 mil som maxavstånd, men då kanske det är så att en tätort ligger 12 mil bort och vi behöver ju ändå ha det här med att det finns tillgång till el och då kan det bli små snuttar som blir över.

Vilka är det som söker, om det går att generalisera?

– Det har varit några drivmedelsstationer, några bolag som har bildats för det här ändamålet, det har också varit energibolagen som har egna laddbolag, som Vattenfall Elanläggningar, till exempel. Och en del privata företag och sådana som har mark själva på de här områdena.

Elnätsföretag som har områdeskoncession kan inte söka.

– Då har de flera olika bolag, så Vattenfall Elnät som är den som har elnätskoncessionen, de kan inte söka, men de kan ha en annan del av Vattenfall och det går ju bra, men då får de betala för elanslutningen precis som vem som helst.

Vad hände med dem som beviljats stöd men som inte levererar innan oktober 2022?

– Då blir man återbetalningsskyldig. Vi har också ett krav på att laddstationerna ska vara i drift i fem år. Vi hoppas så klart att de ska drivas ännu längre, men vårt krav är att de ska drivas i fem år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!