Operatörerna: en viktig pusselbit i polisens arbete

Navet i polisens kommunikation styrs från Umeå, här hjälper operatörerna medborgare att få omedelbar eller skyndsam hjälp. Arbetet innefattar tvära kast mellan lugn och fara för liv. ”Du vet aldrig vad som väntar på andra sidan luren”, säger operatören Jenny Muntlin till VK.

Jessica Strömber och Jenny Muntlin arbetar båda som civilanställda RLC-operatörer. I bakgrunden ser vi sektionschef Benny Rinnström och gruppchef Anna Oscarsson som båda är poliser.

Jessica Strömber och Jenny Muntlin arbetar båda som civilanställda RLC-operatörer. I bakgrunden ser vi sektionschef Benny Rinnström och gruppchef Anna Oscarsson som båda är poliser.

Foto: Per Landfors/VK

Västerbotten2022-08-07 16:00

Efter en stor omorganisation hos polisen 2015 styrs all kommunikation i Polisregion Nord från Umeå. Området består av Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrlands län. Här bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop av RLC-operatörer. Det hanteras i dag cirka 1 500 000 telefon- och radioanrop per år.

Civilanställda RLC-operatörer tar dygnet runt emot inkommande samtal från medborgare i behov av omedelbar eller skyndsam hjälp. Via telefonnumret 112 dirigeras samtalen antingen till polis, räddningstjänst eller sjukvård.

– Du vet aldrig vad som väntar på andra sidan luren, säger Jenny Muntlin till Västerbottens-kuriren.

Nyligt var Jenny med och räddade liv då en anhörig ringt in och var orolig för att en person inte svarat den anhörige per telefon. När polisen kom på plats hade personen knapphändig puls och ambulans tillkallades och personen kunde senare föras till sjukhus.

undefined
RLC-operatör Jessica Strömberg tycker att det är en skön känsla att komma hem från jobbet och känna att hon gjort skillnad.
undefined
RLC-operatörerna Jessica Strömber och Jenny Muntlin är redo för ett kvällspass. Innan varje pass samlas de och pratar igenom upplägget för kvällen men också vad som hänt tidigare under dagen.

För att bli operatör krävs det en 17 veckor lång utbildning. Redan under utbildningen får de lära sig vikten av att arbeta i team, vilket är avgörande för det dagliga arbetet som operatör. Ofta krävs det flera personer för en händelse.

– Vi måste på väldigt kort tid få information om plats, personer och eventuella tillhyggen. Hela tiden ska patrullen få den senaste informationen, allt handlar om samarbete för att skicka ut åtgärderna som krävs för att klara upp brott, säger Jenny Muntlin.

undefined
Från vänster Jessica Bäckström och Jenny Muntlin, båda civilanställda operatörer på RLC. I bakgrunden ser vi sektionschef Benny Rinnström och gruppchef Anna Oscarsson som båda är poliser.

De jobbigaste samtalen menar Jenny Muntlin handlar om när barn ringer in och antingen är utsatta eller bevittnar brott. Det är också tufft när en anhörig eftersöker en person vid exempelvis en bilolycka och hon som operatör vet att det inte slutat väl.

undefined
RLC-operatör Jenny Muntlin är instruktör i samtalsmetodik och ASOP (akut omhändertagande av självmordsnära personer).

Polis region nord har efter omorganiseringen bland annat kritiserats att ansvara över ett för stort geografiskt område. Kritiken har delvis riktat sig mot den viktiga lokalkännedomen.

Hösten 2021 beordrades polisen i Lycksele till fel adress i samband med det uppmärksammade fallet där en pappa attackerade sin mor och sina två barn. Hur det kunde bli så kan inte sektionschef Benny Rinnström, just i detta ärende yttra sig i.

Men Jenny Muntlin menar att det är en utmaning, att i en stressad situation få rätt information om plats validerad av en person som befinner sig i en väldigt svår situation.

– Med dagens nya teknik har inringaren tillgång till sin gps-position och det är ett hjälpmedel om vi inte förstår var de är. Det förekom även tidigare att en polisbil blev skickad till fel. Däremot gäller det att vi alltid ligger i framkant och har tillgång till den senaste tekniska utrustningen, säger Anna Oscarsson, gruppchef på RLC.

Polisnärvaron i inlandet är även en debatterad fråga och det kan ta längre tid, beroende på var en polisbil finns tillgänglig.

– Kräver situationen att vi snabbt behöver resurser finns en polishelikopter till förfogande, men inte alltid, säger Anna Oscarsson.

undefined
regionala ledningscentralen, RLC - operatör, J strömberg och J Muntlin

Jenny Muntlin och Jessica Strömberg tycker det roligaste med jobbet är att få vara en del av ”pusslet”, när de lyckas lösa ett brott med ett välfungerande samarbete mellan såväl privatpersoner, polis och andra instanser.

– Det kanske är klyschigt, men det är en jätteskön känsla att komma hem efter jobbet och känna att – i dag har jag gjort skillnad, säger Jessica Strömberg.

När ska man ringa?

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, präst eller giftinformation.

TILLFÄLLEN DU KAN RINGA 114 14:

• Du vill anmäla ett brott som redan har hänt.

• Du vill tipsa polisen om ett brott.

• Du behöver ett pass.

• Du behöver ett tillstånd.

• Du vill veta adressen till polisen.

• Du vill veta när polisen har öppet.

• Du vill tala med en särskild person som jobbar på polisen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!