Debatten kring A-traktorer på Västerbottens vägar fortsätter. När VK publicerade en artikel om en 11 ton tung lastbil ombyggd till A-traktor under Motorveckan eskalerade kommentarsfältet på sociala medier.
För närvarande har artikeln över 1 200 kommentarer på Facebook.
Av kommentarerna att döma finns det både dem som tycker att det är ”vansinnigt”, ”häftigt” och ”härligt med motorintresserade ungdomar”. Att det skulle vara vansinnigt grundar sig i att ett så tungt fordon kan registreras och köras som en A-traktor.
Enligt svensk lagstiftning behövs åtminstone C-körkort för att köra en tung lastbil med en totalvikt över 3,5 ton. Därtill måste föraren vara 21 år fyllda, med undantag för om personen utbildar sig till yrkesförare. För att köra en A-traktor krävs endast ett AM-körkort som går att ta vid 15 års ålder.
Det finns för närvarande ingen viktgräns för hur tung en A-traktor får vara. Vilket i praktiken innebär att en 15-åring enligt lag kan köra en tung lastbil såvida den är registrerad som A-traktor.
– Det finns ett lagutrymme för vad som definierar ett fordon. Om en lastbil görs om till de förutsättningar som en A-traktor kräver och godkänns av besiktningsingenjörer kommer den att registreras som A-traktor, säger Janne Belander, inspektör vid trafikpolisen i Umeå.
– Det är hur fordonet är registrerat som styr vilket körkortsbehörighet som krävs, tillägger han.
Att det skulle finnas en lucka i lagstiftningen som möjliggör att ungdomar får köra tunga lastbilar med ett AM-körkort förhåller sig Belander tvivelaktig till.
– Det finns ingen officiellt antagen grundsyn på det alls. Utan det är de enskilda fallen hur fordonet hanteras av ungdomarna som sitter bakom ratten.
– Min erfarenhet är att de allra flesta fall där jag har sett den här typen av ombygge så är det ungdomar som tar hand om sina fordon och sköter sig i trafiken, säger han.
Janne Belander beskriver istället att det är några enskilda fall av A-traktorer som utgör ett problem i trafiken.
– Det finns naturligtvis en klick unga som vill trimma upp sina fordon som annars är i bra skick. Sedan finns det också en klick som trimmar sina fordon som är i bedrövligt skick.
– Det kan vara bromsar, fjädringar och däck som är i dåligt skick. Det tillsammans med hög hastighet, dåligt väglag och unga människor bakom ratten är en jättefarlig kombination, säger Belander.
Antalet A-traktorer i landet har på två och ett halvt år fördubblats. I slutet av juli var 2 415 A-traktorer registrerade i Västerbotten och Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson beskriver fordonen som en populär trend.
Angående debatten och särskilt kritiken mot A-traktorer säger Janne Belander att den till stor del är obefogad utifrån hans egna erfarenheter.
– I mångt och mycket tycker jag att kritiker har gjort A-traktorer till ett större problem än vad jag själv upplever det som. Majoriteten av ungdomarna som har det här intresset hanterar sina fordon och trafikregler bra, säger han.