Norran har tidigare granskat regionernas eget ambulansflyg som drivs av Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA.
Regionfullmäktige skulle ta ställning till en ny förbundsordning för KSA. Detta efter att förvaltningsrätten konstaterat att verksamheten, som den utvecklats, bryter mot förbundsordningen. KSA skulle ursprungligen upphandla flygtjänster men driver nu allt i egen regi. Förbundsordningen har därför ändrats och alla regioner måste nu godkänna den.
Men debatten kom lika mycket att handla om kostnader och val av plan. Hans-Inge Smetana (KD) skrädde inte orden angående strulet.
– Vad var det vi sa från början. Vi ska inte ge oss in i flygbranschen. Vi ska äga sjukhussängar och inte flygplan. Och nu har vi dessutom en olaglig förbundsordning.
Han oroar sig för kostnadsutvecklingen.
– Mina vänner, vi har utmaningar och vi kommer att få stå ansvariga inför skattebetalarna. Var hamnar ekonomin i slutändan?
Med det sagt yrkade han ändå bifall till den nya förbundsordningen eftersom den gamla enligt domen inte är tillåten.
– Dessutom öppnar den för upphandling och det är klokt.
Peter Olofsson förklarade att anledningen till att man inte upphandlade var att man riskerade att få höga momskostnader. Han tyckte också att det var för tidigt att dra slutsatser om ekonomin nu.
– Ni kan inte svara på om det här är dyrare för Sverige av den anledningen att det är ingen som vet hur mycket vi flyger i Sverige.
Petter Nilsson (SD) var också kritisk till att kostnaderna för regionens ambulansflyg enligt honom ökat med 50 procent med KSA. Han sa att han inte är pilot men att han brukar använda Google för att se vad som är" ett politikerförslag och vad som är ett vettigt förslag". Han hade jämfört jetplan och billigare turbopropplan och dragit slutsatsen att turbo är att föredra. Hans yrkade var att förordningen på sikt skulle sträva mot nationell samordning och upphandling istället.
Peter Olofsson riktade sig då till församlingen med ett råd.
– Bygg inte er politik på Google, bygg den på fakta.
Så argumenterade han för att en enhetlig flygplansflotta är att föredra och att det är bra med jetplanens långa räckvidd. Han tyckte också att det var fel att jämföra kostnader från 2012 med i dag när KSA dessutom har en nationell samordning av ambulansflyg och att södra Sverige slipper köpa flyg på en oförutsägbar spotmarknad.
Hans-Inge Smetana blev inte lugnad kring ekonomin.
– Vi kommer att se en oerhörd kostnad framöver i detta. Jag förstår att du väljer att fokusera på annat och vill kasta lite dynga på oss.
– Vi hade hamnat i en väldigt mycket högre kostnad om vi hade lagt ut driften på entreprenad. Det är en lagstiftning vi har att förhålla oss till men det kanske inte gäller Kristdemokraterna, kontrade Peter Olofsson.
Hans-Inge Smetana svarade:
– Visst momsen är viktigt. Men vi gav oss in i något vi inte kunde. Flygbranschen är ingenting för oss. Därför hade vi kunnat upphandla det här och det hade löst sig. Du hävdar att det här kommer att vara en billig variant för oss. Vi kan väl ta den diskussionen om något år med öppen transparens. Då får vi se hur mycket ytterligare ägarbidrag som KSA vill ha av oss och jämföra med vad det skulle ha kostat om vi upphandlat.
Frågan avgjordes med votering 63 sa ja till den nya förbundsordningen och tre nej. SD reserverade sig.