Norran kontaktar Roger Sjöstedt, fastighetschef regionalt för Heimstaden. Han vill inte ge några besked i en muntlig intervju utan hänvisar till att man avvaktar en dom rörande ersättning för störningar, som nationellt kan få stor betydelse.
Men av ett mejl från 1 februari från Roger Sjöstedt till Hyresgästföreningens jurist Niclas Sundell framgår att Heimstaden aldrig betalar ut ersättning för störningar som gäller styckerenoveringar – vilket det enligt dem gör i det här fallet.
Med det menar han byte av kök eller badrum, målning och tapetsering. ”Vi gör liknande renoveringar över hela Sverige och följer samma direktiv där. Är en ombyggnation av större magnitud eller störande under längre tid än normalt så betalar vi givetvis ut skälig ersättning, som exempelvis gällande ombyggnationen av Folktandvården på Anderstorg där bilning, borrning och slipningsarbeten pågick under lång tid”, skriver Roger Sjöstedt i mejlet.
Annan åsikt
Hyresgästföreningen anser å sin sida att Indra och Bengt Lindkvist borde ersättas.
– Det handlar inte om sedvanligt underhåll och borde därför ge rätt till hyresnedsättning, säger Niclas Sundell, chef vid juridiken vid Hyresgästföreningen region Norrland.
Enligt honom handlar sedvanligt underhåll om att förbättra ytskikt och stambyten. Om det handlar om standardhöjande åtgärder ger det rätt till ersättning.
Vad är det? Byte från matta till kakel och klinker i badrum? Att lägga golvvärme?
– Ja, precis, säger Niclas Sundell.
Även han hänvisar till rättsfallet som har avgjorts till hyresgästernas fördel, vid Sundsvalls tingsrätt. Domen kom så sent som för några dagar sedan. Enligt Niclas Sundell handlar det om samma typ av renovering som på Anderstorp. I det fallet valde hyresgästerna att ta strid mot hyresvärden och deponerade hyra hos länsstyrelsen. Bostadsföretaget stämde dem då men gick alltså förlorande ur tvisten.
Vilken typ av ersättning kan man förvänta sig?
– Den ska motsvara försämringen av boendet under tiden som renoveringen pågått. Om bilning pågår under en del av dagen så blir det hyresnedsättning under den perioden. Man kan jämföra det med att man köper en vara som inte är ok, säger Niclas Sundell.
Indra och Bengt föreslår att man upprättar en ersättningslokal – hur ser du på det?
– Om det finns ersättningslägenheter så är det en möjlighet, men det är sällan det gör det. Visst kan man evakuera till en kvartersgård men man har fortfarande rätt till nedsättning av hyran, säger Niclas Sundell.
Vad vill du råda hyresgäster att göra i den här situationen?
– Först bör man påtala problemen för hyresvärden och att man vill bli kompenserad, och helst få det bekräftat att man klagat, exempelvis via mejl eller sms. Sedan kan man ta kontakt med oss och vi brukar rekommendera att man deponerar hyra hos länsstyrelsen. Då måste hyresvärden antingen släppa kravet eller stämma hyresgästerna. Ett annat alternativ är att hyresgästerna stämmer företaget, säger Niclas Sundell.