Beslutet om att föreslå att stomnätskorridoren, som sträcker sig från Malta till Stockholm, ska förlängas till Haparanda–Torneå och Kiruna–Narvik togs av EU-kommissionen 6 juni.
Norrbotniabanan är sedan 2013 med i ett av två stomnät för EU:s infrastruktur. Det innebär att 50 procent av kostnaderna för att planera sträckan Umeå–Skellefteå kan finansieras av EU.
Det andra stomnätet består av nio stycken järnvägskorridorer.
– Så snart efter att vi kom med i det första stomnätet för järnväg började vi intressera oss för den korridor som går från Malta till Stockholm med förgreningar till Oslo och Helsingfors, säger Elisabeth Sinclair.
EU:s koordinator för den korridoren, Pat Cox, bjöds 2016 in till Luleå och Kiruna för ett besök.
– Efter besöket sa han att vi övertygat honom om att banan behövdes, men att nyckeln till att få in den gick via regeringen, säger Elisabeth Sinclair.
Nästan all järnmalm
Tidigare i år skickade den svenska regeringen in en ansökan om att korridoren skulle förlängas norrut. Och nu har alltså EU-kommissionen förespråkat det.
– EU har insett att det är viktigt att säkra transporterna från norra Sverige. I dag kommer 90 procent av järnmalmen som produceras i EU från Norrbotten. För att inte tala om skogen, säger Elisabeth Sinclair.
– I det sammanhanget är det också viktigt att säkra kompetensförsörjningen i området och korta ned pendlingssträckan mellan Umeå och Luleå, tillägger hon.
Större konkurrens
Det slutgiltiga beslutet tas i bästa fall 2019 i EU-parlamentet.
– Sedan Brexit blir det ännu viktigare än tidigare att finnas med i det andra stomnätet. Det blir mindre pengar till satsningar och konkurrensen ökar, säger hon.
EU arbetar nu med en ny långtidsbudget, men enligt uppgifter som Elisabeth Sinclair har kan en plats i EU:s utpekade stomnätskorridorer innebära upp till 30 procents finansiering.
– Beslutet är otroligt glädjande. Vi har jobbat i många år mot EU med den här frågan, säger Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå och ordförande i Norrbotniabanegruppen.
Vi i sammanhanget är Norrbotniabanegruppen, Norrbotniabanan AB, landshövdingar, regionråd och North Sweden European office.
– Pat Cox ska också ha mycket ”cred” för det här, som planeringsansvarig för korridoren, tillägger han.