Person- och godstrafik på inlandsbanan, som bland annat ägs av Arvidsjaurs och Arjeplogs kommuner, har de senaste åren bedrivits genom Inlandsbanans dotterföretag Inlandståg. Under fjolåret fick dock Inlandståg akuta ekonomiska problem. Anledningen är att ett inköp av motorvagnar blev kraftigt fördyrat. Det ledde i sin tur till att Inlandståg behövde mera kapital.
Kommunerna i inlandet gick då in med ett aktieägartillskott. Nu presenterar Inlandsbanan en ny modell där tågoperatören Tågab tar över person- och godstrafiken från Inlandståg, medan ägandet av tågen flyttas till inlandsbanan. Förhoppningen är att Tågab kan öka trafiken på banan.
På måndagens kommunfullmäktige i Dorotea kommun gav man sitt stöd för den nya modellen. Kommuner längs Inlandsbanan hade sedan tidigare borgat för lånen som krävdes för att köpa in de nya motorvagnarna. Det lånet togs av Inlandståg, men nu flyttas det över till moderföretaget Inlandsbanan. Under måndagen sa också Dorotea ja till en fortsatt borgensförbindelse av lånet efter att det flyttats. För Doroteas del gäller det en förbindelse på drygt 2,6 miljoner kronor.
– För att kunna genomföra affären med en ny operatör så flyttade vi över motorvagnarna och borgensförbindelsen till moderföretaget, säger Greger Lindqvist (S), ordförande i Dorotea kommunstyrelse.
Samtidigt har Inlandsbanan fått ett större driftsbidrag från staten. I år har driftsbidraget höjts från 150 till 225 miljoner kronor per år. Greger Lindqvist hoppas också på att Inlandsbanan kan göras mera konkurrenskraftig med hjälp av mera statligt kapital.
– Det som först och främst behöver göras är att höja hastigheten. Den är väldigt låg på vissa sträckor. Ska vi kunna vara ett alternativ för transporter så måste vi höja kvaliteten, säger Greger Lindqvist.
Han tycker också att staten borde ha genomfört större satsningar tidigare på Inlandsbanan.
– Det är bedrövligt att det måste bli krig innan Näringsdepartement och Trafikverket ser Inlandsbanan som en möjlighet. Nu har försvaret talat om det för dem, säger Greger Lindqvist.
Fakta
Inlandsbanan är en svensk järnväg som går mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr, totalt en sträcka av 1 288 kilometer. Numera talar man i första hand om sträckan Mora–Gällivare samt om den norra respektive södra delen av Inlandsbanan.