Umeå och Skellefteå ingår i det luftrumspaket som är aktuellt.
I slutet av förra veckan rapporterade piloter om att gps-systemen för ett flertal trafikflygplan slagits ut i Nordnorge, och samtidigt inkom rapporter om störningar även i luftrummet i norra Sverige.
– Det vi har är rapporter från flygplan på hög höjd som har rapporterat till flygtrafikledningen att de har haft en förlust av sin egen navigeringsutrustning, säger Anders Erzell, inspektör vid Transportstyrelsens avdelning för flygtrafiktjänst.
Anders Erzell understryker att detta inte inneburit någon fara för flygsäkerheten.
– Trafikledningen har fortfarande alla sina verktyg för att göra sitt jobb. Det som är förlorat är bara en av flera källor för egennavigering.
Enligt Anders Erszell är detta något som händer då och då.
– Den situation som vi har upplevt i Sverige är lite av en ickehändelse. Det har ingen stor påverkan, för det finns så passa goda säkerhetsmarginaler.
Vad beror det här på?
– Det är svårt för mig att gissa vad det beror på, men av någon anledning så lyckas man inte snappa upp signalerna som kommer från satelliterna. Det kan vara ett tekniskt fel i flygplanet, eller något som stör signalerna.
Och det skulle till exempel kunna vara?
– Antingen väderfenomen eller en medveten signal. En mil utanför mitt kompetensområde så gissar jag att alla försvarsmakter har möjligheten att störa ut navigationssystem av olika slag.
Josefin Isaksson/Västerbottens-Kuriren