Problemet var att bära ryggsäck samtidigt som jaktvapnet. För hindra vapnet från att glida ner från axeln behöver man ofta hålla fast det med händerna, vilket gör det svårt i situationer när man gärna vill ha händerna fria. Det kan vara när man går med hund eller när man måste hoppa över något.
– Min kompis bad mig hjälpa henne googla fram och beställa en produkt som skulle hjälpa till att hålla bössan på plats. Det vi fick hem lyckades vi aldrig montera. Då började jag fundera och fick en idé utifrån ett gardinstångsfäste, berättar Maria Grubbström för VK.
Maria har hållit på med smide länge, och samma kväll gick hon ut i sin smedja där hon smidde ihop två prototyper, och de visade sig fungera bra för att hålla vapnet på plats.
– Det kändes som om jag hade uppfunnit hjulet, skrattar Maria.
Egentligen hade hon tänkt satsa på smide och sälja sabreringssvärd. När hon kontaktade kommunens näringslivsutvecklare råkade hon nämna vad hon hade kommit på, och blev uppmuntrad att satsa på den nya idén.
– Jag började räkna och kom fram till att om en tredjedel av alla jägare i Sverige jagar med ryggsäck, och om jag får sälja till en tiondel av dem så är det 10 000 personer. Så nu satsar jag på det här, berättar Maria.
I sin process har hon valt att jobba så lokalt det går. Den som har hjälpt henne att utveckla produkten jobbar på Inlandets teknikpark i Vilhelmina, och när Maria ville ha en förpackning som kunde användas både stående och hängande i butik, men också agera kuvert att skicka varan i, var det mediebyrån Linjalen i Storuman som hjälpte henne.
– Det känns roligt att kunna utnyttja det som finns lokalt. Tillverkningen av produkterna görs i Skellefteå, där företaget Plastex gjuter och ett annat graverar in loggan. Det hade säkert varit billigare att tillverka i Kina, men det känns bra att hålla det lokalt.
– Plastex har varit väldigt bra att göra med. De är kunniga och har hjälpt mig som inte kan så mycket om plast.
Den lilla kroken som fästs runt ryggsäckens axelband har hon döpt till Axel, och i stället för att smidas i metall gjuts den i plast. Under våren har hon varit på olika jaktmässor, med start i Jönköping och Dalarna. Hon åker också runt till butiker som säljer jakt- och friluftsartiklar. Mottagandet är positivt.
– Det finns de som inte jagar med ryggsäck som inte ser behovet, men de allra flesta tycker att det är en smart grej när de förstår vad det är för något.
Nästa steg är att bli ännu bättre på marknadsföring.
– Jag måste ha ett tydligare budskap så att folk förstår vad det är. Och så gäller det att ligga i och visa upp den.
Även om Maria Grubbström just nu har valt att rikta in sig på jägare i Sverige ser hon många användningsområden för Axel, och tänker sig fler marknader.
– Den borde vara självklar på varje ryggsäck. När det är lågsäsong här tänker jag att jag ska testa sälja på den tyska marknaden. Axel passar också i många fler situationer, som den som bär både ryggsäck och en kameraväska, till exempel.
Planen är att ge Axel två år och se hur det går.
– Om det inte går så bra har jag i alla fall haft två roliga år!