Kustbevakningen växlar upp: ”Ökad vaksamhet”

Kustbevakningen har en ökad vaksamhet allt sedan invasionen i Ukraina inleddes. Fler anställda kommer att rekryteras, bland annat till stationen i Holmsund.

Cecilia Hennig, stationschef i Holmsund, och Mikael Furberg, enhetschef för Kustbevakningens norra område.

Cecilia Hennig, stationschef i Holmsund, och Mikael Furberg, enhetschef för Kustbevakningens norra område.

Foto: AnnaKarin Drugge/VK

Västerbotten2023-08-06 10:00

Vi är ute vid Kustbevakningens station intill färjeläget i Umeå hamn i Holmsund. Miljöskyddsfartyget KBV 181 ligger inne vid kajen, men ska snart ge sig ut på nytt uppdrag.

– Vi har en ökad vaksamhet och en låg tröskel för inrapporteringar av avvikelser i sjölägesbilden som det är i dag, säger enhetschefen Mikael Furberg.

Kustbevakningen bevakar samhällsviktig verksamhet och infrastruktur längs kusterna.

– Även om det inte har beslutats om utökade skyddsobjekt i dagsläget har vi bevakning på de områden som är intressanta att bevaka inom ramen för vårt ordinarie sjöövervakningsuppdrag, säger Mikael Furberg.

undefined
Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 181 ska få ytterligare en besättning.

Cecilia Hennig, stationschef i Holmsund, uppmanar allmänheten att höra av sig om man ser något avvikande, exempelvis någon som fotograferar eller kör drönare på en ovanlig plats. Det kan vara någon som kartlägger och samlar in information om viktig infrastruktur.

– Är det något som inte känns normalt, då får vi avgöra om det är något att luska vidare i. Vi är tacksamma för allmänhetens ögon för vi är inte överallt, säger hon.

Kustbevakningen håller på att nyanställa, ett arbete som ska pågå minst till 2027.

– Inriktningen är att vi även ska utöka bemanningen på Norrlandskusten. En utredning genomförs där förslag ligger om att utöka bemanningen i Holmsund med ytterligare en besättning, säger Mikael Furberg.

undefined
Ribbåten lyfts ombord.

I dagsläget har Kustbevakningen i Holmsund två besättningar på miljöskyddsfartyget som avlöser varandra. Ytterligare en besättning innebär att det kan vara ute till sjöss oftare.

– Vi behöver rekrytera lokalt därför att det är så svårt att behålla folk över tid när man måste resa. Vi har vissa medarbetare som kommer ända från Stockholm och det blir ju en lång resväg. Så har man lokalt folk är det är föredra, säger Cecilia Hennig.

Kraven på maskinbefäls- och fartygsbefälsutbildning är borta. Den utbildningen får man när man väl blivit antagen.

– Sjövana är helt klart meriterande, men det är inte ett krav i Kustbevakningen, säger Mikael Furberg.

undefined
Mikael Furberg och Cecilia Hennig vid relingen på Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 181.

Kustbevakningen arbetar med miljöräddning, sjöövervakning och krisberedskap.

– Vårt normala övervakningsområde är från Nordmaling upp till Skellefteå, men sedan har vi ett miljöövervakningsansvar som är betydligt större, säger Cecilia Hennig.

Ansvaret för miljöövervakningen alternerar mellan miljöskyddsfartygen från Kustbevakningen i Umeå, Härnösand och Gävle. Ett av dem är alltid i gång i området från norra Ålands hav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!