Elfel slog ut 85 Coop Nord-butiker

Coop Nord drabbades under fredagsmorgon av ett stort elfel i fyra timmar som gjorde det svårt för kunder att betala för sig i drygt 85 butiker utspridda över Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. ”Det är mycket allvarligt då det ställt till det för båda butiker och kunder”, säger Stefan Eriksson, medlems- och kommunikationschef på Coop Nord. Även butikerna i Skellefteå kommun drabbades.

Stora Coop på Norrböle drabbades av det stora elfelet i några timmar.

Stora Coop på Norrböle drabbades av det stora elfelet i några timmar.

Foto: Christoffer Åhlund

Västerbotten2023-08-18 11:10

Det var vid 07-tiden på fredagsmorgonen som problemet uppdagades, vilket VK var först att rapportera om.

– Det berörde alla våra butiker, säger Stefan Eriksson, medlems- och kommunikationschef vid Coop Nord, till Norran.

På Stora Coop Norrböle beskriver butikschefen Jörgen Furberg att de upplevde problem under två timmar.

– Vi var drabbade en stund, men nu är vi igång igen.

Han säger att betalningen i kassorna fungerade hjälpligt.

– Vissa kort fungerade inte, det gick inte att använda direktblipp utan man fick sätta i chippet.

Med minnen från den omfattande hackerattacken mot Coops kassasystem under sommaren 2021 är det alltid lite skakigt när något sådant här inträffar, säger Jörgen.

 – Det här var ett kortare problem, tack och lov. Nu känns det stabilt igen.

undefined
Jörgen Furberg är butikschef på Stora Coop Norrböle.

Även Stora Coop Sörböle upplevde strul under fredagsförmiddagen. En anställd säger att det gick bra och att allt var löst vid halv elva.

– Det blev inte så mycket köer, folk fick betala med kontanter i stor utsträckning, säger en butiksmedarbetare.

Vid klockan 12.00 meddelade Coop Nord att systemen var igång igen.

– Nu är driften i butiken och hos kunderna igång igen. Flera system påverkades och vi har startat om dem så fort vi har kunnat, meddelar Stefan Eriksson.

Han berättar att Coop Nord för det mesta har egna IT-system och att andra regioner av landet inte har påverkats av det här.

– Vår centrala IT-miljö blev drabbad av ett elfel. En relä i en elcentral hade hakat upp sig. Det gjorde att det blev en felindikering. Vår reservkraft slog igång som den skulle, men efter reläet felade gick inte reservkraften fram som den skulle. Det gjorde i sin tur att det blev avbrott i kommunikationer och servrar. Vår internetförbindelse slogs ut.

– Det är mycket allvarligt, det har påverkat både butiker och kunder.

Finns det något som tyder på sabotage eller en attack av något slag?

– Nej, inte alls

Hur ser ni på att det här kunde inträffa?

– Vi måste göra en analys mer i detalj, om det hade varit möjligt att undvika eller bygga bort en sådan här risk. Det känns absolut tufft och tråkigt att det blev såhär, säger Stefan Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!