Västerbottensföretagen med störst pandemiskuld

Västerbottens företag har nästan 300 miljoner kronor i skulder efter pandemin då de tillfälligt fick skjuta upp inbetalningar. En hel del pengar riskerar att aldrig betalas tillbaka. Det företag med länets största pandemiskuld, över 38 miljoner kronor, är ett konkursat bolag i Skellefteå. ”Statens fordringar är inte prioriterade”, säger konkursförvaltare Anders Bergman.

Bland Västerbottensföretagen med högst pandemiskuld återfinns byggföretag, taxibolag, åkerier och bilåterförsäljare.

Bland Västerbottensföretagen med högst pandemiskuld återfinns byggföretag, taxibolag, åkerier och bilåterförsäljare.

Foto: AnnaKarin Drugge/VK

Västerbotten2023-08-27 08:00

Sammanlagt har drygt 23 000 företag och organisationer i Sverige beviljats tillfälligt anstånd med att betala in skatter och sociala avgifter, enligt kreditupplysningsföretaget Syna.

– Totalt rör det sig om 44,8 miljarder kronor som ska betalas till den svenska statskassan. Pengar, moms och arbetsgivaravgifter, som många av företagen sannolikt fick anstånd med att betala in under pandemiåren, säger Karl Stjerna, vd för Syna, till VK.

undefined
”Totalt rör det sig om 44,8 miljarder kronor som ska betalas till den svenska statskassan”, säger Karl Stjerna, vd för Syna.

Bland Västerbottensföretagen med högst pandemiskuld återfinns välkända företag som taxibolagen Cabonline Region Norr AB och Umeå Taxi Åkeri Aktiebolag, löshårsföretaget Rapunzel och Bil Nord i Lycksele.

I Västerbottens län handlar det om totalt 295,5 miljoner kronor som ännu inte återbetalats till statskassan av de 220 aktiebolag i länet som fortsatt har anstånd.

– En stor del av denna summa, hur stor är svårt att ange, kommer staten aldrig att få se röken av eftersom ett inte obetydligt antal av de bolag som fått anstånd redan befinner sig på obestånd och sannolikt riskerar att gå i konkurs, säger Karl Stjerna på Syna.

Just detta har hänt i Västerbotten.

Det företag som toppar Västerbottenslistan på anståndsbelopp är byggbolaget Fastec Sverige Aktiebolag, med säte i Skellefteå. 

undefined
Fastec skulle betala 38,5 miljoner kronor till statskassan i uppskjutna skatter och avgifter. Nu riskerar den skulden att gå upp i rök.

I juli gick företaget i konkurs. Det hade begärt anstånd med skatter och sociala avgifter på 38,5 miljoner kronor. Konkursförvaltare är Anders Bergman på Ackordscentralen. Han kan i nuläget inte bedöma hur sannolikt det är att det kommer att bli utdelning till staten i konkursen.

– Det är för tidigt att säga, säger Anders Bergman som räknar med att vara klar med en utdelningsprognos i början av september.

Hur prioriterade är statsskulder efter konkurser generellt?

– Statens fordringar avseende skatter och allmänna avgifter är inte prioriterade, de har , tingen förmånsrätt, säger Anders Bergman.

Om en fordringsägare har en så kallad förmånsrätt i ett konkursat bolag går den "före i kön" vad gäller chansen att få tillbaka sin utlåning. En förmånsrätt kan handla om pant i fastigheter eller så kallade företagsinteckningar. Banker använder sig ofta av det sistnämnda.

undefined
”Statens fordringar avseende skatter och allmänna avgifter är inte prioriterade, de har ingen förmånsrätt”, säger Anders Bergman, konkursförvaltare.

Kan man generellt säga att banker har större chans än staten att få tillbaka utlånade pengar vid en konkurs?

– Ja. I och med att banker, för sin kreditgivning, regelmässigt använder företagsinteckning som säkerhet blir de prioriterade fordringsägare. Oprioriterade fordringsägare är typiskt sett Skatteverket och leverantörer, säger Anders Bergman.

Fastec är inte unikt i sammanhanget. Av de företag i riket som beviljats anstånd har över 25 procent en kreditklassning som gör att Syna bedömer dem icke kreditvärdiga.

– Noterbart är också att 338 aktiebolag med noll i omsättning enligt deras senaste bokslut fått 90 miljoner i anstånd. Man kan undra hur detta över huvud taget är möjligt, säger Karl Stjerna på Syna.

Fakta

Siffrorna visar de 25 bolag i Västerbotten som har högst anståndsbelopp efter pandemin. Antalet anställda är inom parantes.

Fastec Sverige Aktiebolag (14): 38 456 451 kronor.

Delete Service AB (162): 28 369 600 kronor.

Ohlssons Tyger & Stuvar Aktiebolag (51): 14 577 325 kronor.

Muna AB (44): 14 217 702 kronor.

North Grade AB (48): 11 465 925 kronor.

Enably Sävar AB (6): 10 037 997 kronor.

A Teknik i Robertsfors AB (31): 8 697 494 kronor.

Cabonline Region Norr AB (40): 7 965 925 kronor.

Röbäcks Sweden AB (25): 7 664 999 kronor.

Effekt SPU Aktiebolag (8): 5 530 760 kronor.

Norrlandsvagnar AB (13): 5 021 615 kronor.

Enably Produktion AB (44): 4 884 029 kronor.

Kvalitets Skog Norr Aktiebolag (20): 4 399 104 kronor.

Umeå Taxi Åkeri Aktiebolag (35): 4 227 983 kronor.

Home Hotel i Umeå Aktiebolag (19): 3 835 855 kronor.

Bil- Nord i Lycksele Aktiebolag (39): 3 577 183 kronor.

Calceos AB (29): 3 058 626 kronor.

Forsla Transport och Distribution i Skellefteå AB (17): 2 928 907 kronor.

Trailer Transporter i Åsele AB (5): 2 913 100 kronor.

Envico Elpartner AB (38): 2 813 869 kronor.

Maincourse i Umeå AB (24): 2 741 573 kronor.

Åbyns Bygg AB (46): 2 740 199 kronor.

Bröderna Bergströms Skogsvård & Markberedning AB (10): 2 611 567 kronor.

Rapunzel of Sweden AB (44): 2 521 866 kronor.

Norrkross AB (10): 2 483 126 kronor.

Källa: Syna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!