EU-beslut öppnar nya möjligheter för tågtrafiken

Efter omröstning i Europaparlamentet står det nu klart att stomnätskorridoren för infrastruktur Skandinavien- Medelhavet, ScanMed, förlängs från Stockholm till Kiruna-Narvik och Haparanda-Uleåborg.

Men genom det nya beslutet i EU-parlamentet kommer nu ScanMed, som är EU:s längsta stomnätskorridor att sträcka sig från Palermo i söder till Kiruna-Narvik och Haparanda-Uleåborg.

Men genom det nya beslutet i EU-parlamentet kommer nu ScanMed, som är EU:s längsta stomnätskorridor att sträcka sig från Palermo i söder till Kiruna-Narvik och Haparanda-Uleåborg.

Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Västerbotten2021-07-07 11:19

– Det är ett mycket glädjande besked och en bekräftelse på att vi tänkt rätt med Norrbotniabanan ända från början som ett nationellt och europeiskt projekt, kommenterar Peter Roslund, vice ordförande i Norrbotniabanegruppen i ett pressmeddelande. 

Han konstaterar att EU:s besked kommer i en tid då näringslivet gör historiska investeringar i Norrbotten och Västerbotten samtidigt som diskussionerna går heta om den kommande svenska nationella Infrastrukturplanen som ska gälla över tio år framåt.

undefined
"Det är ett mycket glädjande besked och en bekräftelse på att vi tänkt rätt med Norrbotniabanan ända från början som ett nationellt och europeiskt projekt, kommenterar Peter Roslund.

– Inom loppet av 15 till 20 år investeras över 700 miljarder i de båda två nordligaste länen och tusentals arbetstillfällen skapas. För att klara kompetensförsörjningen och det ökade godstransporterna blir Norrbotniabanan av oerhört stor betydelse, säger Peter Roslund, som betonar att Norrbotniabanan i sin helhet måste lyftas in i den kommande Nationella infrastrukturplanen 2022.

2013 togs den Botniska korridoren, i vilken Norrbotniabanan ingår, med i det europeiska stomnätet för infrastruktur som syftar till att omvandla det nuvarande lapptäcket av vägar, järnvägar, flygplatser och kanaler i Europa till ett enhetligt transportnät, TEN-T i EU. Samtidigt pekades nio stomnätskorridorer ut för att utgöra grunden för en samordnad infrastrukturutbyggnad inom stomnätet. Stomnätskorridoren ScanMed sträckte sig då inte längre än till Stockholm och därmed uteblev medfinansieringsmöjligheter för Norrbotniabanan. Men genom det nya beslutet i EU-parlamentet kommer nu ScanMed, som är EU:s längsta stomnätskorridor att sträcka sig från Palermo i söder till Kiruna-Narvik och Haparanda-Uleåborg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!